27 January 2009

"Nederlag för oss publicister"

STOCKHOLM Apropå nomineringar så håller jag på och lägger upp länkarna till citat- och debattinläggstävlingen. Det tar lite tid, men kommer under dagen!

Förresten, låt mig citera en kollega (en av de få som rapporterat om soppan på allvar) som häromdagen konstaterade: "vilket nederlag för oss publicister, att diskussionen förs där ute på bloggarna".
Så är det ju. Många av analyserna på Flashback, vad gäller såväl vart Gömda-debatten tagit vägen som om diskursen kring könsrelationer med mera, är nu betydligt mer intressanta och initierade än de hemska kolumnerna om "avundsjuka mot framgångsrika kvinnor" som brer ut sig i spalterna. Men publicisterna kan komma igen en gång till. Hoppas jag.

Uppdatering: Håller fortfarande på med detta. Otroligt vilken tid det tar! Det var så konstiga länkar att gå igenom, fulla av skräptecken och HTML-koder att rensa bort.

/Gunilla

1 comment:

  1. Publicisterna och den politiska makten har gift ihop sig och använder idag samma språk som INTE är samma som oss vanliga människor. De intressanta analyserna är gjorda av människor som står helt obereonde av makten snarare än vilket media de framför de i. Att det just är bloggar beror på den demokratisering av det offentliga rummet denna digitala revolution inneburit. Det måste väl vara denna revolution som allas vår Ines Uusman menade med att Internet är en fluga. En riktig visionär, synd att hon lämnade rikspolitiken. vi skulle behöva flera sådana som henne som kan blicka 10 år framåt i tiden ;)

    Intressant för övrigt om den totala tystnad som bloggeriets inverkan på demokratin från våra kära folkvalda. Kan dom känna flåset i nacken?

    ReplyDelete