09 February 2009

Dagens "kontor": utsikt mot Riddarholmsfjärden

STOCKHOLM Idag hade jag ett ovanligt "kontor" och jag önskar att jag hade haft med mig kameran eller datorkameran – jag satt och läste en stund på Riddarholmskajen. Ni som var i Stockholm idag vet hur soligt och krispigt vackert det var, och på Riddarholmen var det förstås fint som snus. Det knakade i isflaken och surrade i luften av en helikopter.
Alltmedan jag satt och läste handlingar som jag hade hämtat ut i Birger Jarls torn, det vill säga hos Justitiekanslern. Mycket sorglig läsning, jag får berätta mer om det någon annan gång (en annan vacker dag eller så). Men tillsvidare kan jag säga att det var en lagom bisarr kontrast till de senaste dagarnas många och långa samtal om diplomaternas arbetsvillkor, att idag spendera sisådär två timmar med att lyssna till bland annat hur eländiga förhållandena ibland kan vara på/i landets behandlingshem, jourhem och fosterfamiljer.
Sedan gick jag till Gamla stans kontorsbutik och inhandlade några Jopapärmar – en till bokföringen, och en till dessa JK-papper. Hemsk läsning, båda två, men det senare dessutom hjärtskärande!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment