01 February 2009

Sektbeteende här och där

STOCKHOLM Upsala Nya Tidning har nyligen haft en artikelserie som följer upp Knutby-morden för fem år sedan. Intressant! Jag var en av dem som slukade allt som skrevs då, men jag hade börjat glömma detaljerna i alla de makabra händelserna.
I en av texterna hittade jag följande lilla citat:
"Det är journalistkåren som är en sekt, inte vi."
Åsa Waldau, Knutby, i Upsala Nya Tidning (28 december 2008)

Det var egentligen bara det citatet jag tänkte klistra in här. Men, jag kommer att tänka på när jag en gång för kanske 12, 13 år sedan gjorde ett researcharbete för TV4 Kalla Fakta. Det gick ut på att granska vissa sekter, så jag tillbringade ett par söndagar med att besöka märkliga gudstjänster i märkliga lokaler i Stockholmsområdet. Tesen som redaktionen hade höll inte, så det blev inget reportage eller så, men det var en intressant erfarenhet att röra sig i dessa miljöer, som jag tidigare hade noll kännedom om. Och efteråt såg jag sekter precis överallt... Inte minst den frilanslokal-gemenskap jag satt i då, en skön blandning av formgivare och .commare av olika slag, var något av en sekt. Och journalistkåren, visst – same, same. (Men, off topic, Knutbyborna får nog finna sig i att omvärlden inte gör exakt samma tolkning av vad morden för fem år sedan berodde på och vad som hände som de själva. Åsa Waldau beskriver i intervjun hur hon tvingas inse att hon kommer att få leva med att somliga anser att hon var medskyldig och hur hon misslyckats med att få upprättelse.)

Alla UNT-texterna – lyhört skrivna av Staffan Wolters, Johannes Nesser och Anna Hellberg – finns här.

Se även Andreas Ekströms reportage i Sydsvenskan om hur Knutby gestaltas som film och teater här.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment