14 February 2009

Snabbt om det soppiga

STOCKHOLM Det är så himla mycket att kommentera, men jag hinner inte skriva uttömmande idag.

Det är också svårt att välja och vraka bland allt som förtjänar kommentarer – såsom Helins tal om bloggdrev, alla rättsdokumenten och de tokiga översättningarna av desamma. Och tokigheterna i allt Mia säger. Ni får invänta Monica Antonssons bemötande.

Det är givetvis mycket underligt att Aftonbladet bereder så många uppslag (fyra igår, och hur många idag?) till Mias version, ifall de inte åtminstone sammantaget gör det till familjerna Hjortzberg, Hermon, Awad etc och till Monica Antonsson också framöver. Aftonbladet känner, enligt en mycket säker källa, väl till Elisabeth Hermons historia och vad den säger om LizaMias framfart. Det ska bli intressant att se vad de gör av det.

Jag har förstås några idéer till uppföljningar som borde göras, och ni kan säkert lista ut vilka, men vill inte bjuda på de jag själv skulle vilja göra här utan vidare.

Men här är en allmän idé: familjen Hjortzberg skulle kunna samla ihop folk i Oxelösund till en slags presskonferens, så kanske medierna kunde masa sig dit. Exempelvis kunde dagispersonalen, grannar, vänner och bekanta – det vill säga personer kritiska mot hur allt har framställts i Gömda genom åren, såsom de människor som fanns med i det inslag som Jonas Gummesson lär ha ställt från sändning i TV4 Nyheterna den 17 eller om det var 18 december – framträda.
Annars kunde ju familjen Eurenius (nu är namnet tydligen ute för gott) visa fram alla de hotbrev som påståtts ha skickats till dem från det arabiska brödraskapet.

Och en sak av många att kommentera – apropå det Liza Marklund skriver i dagens Expressen:
Mannen hon gifte sig med är chilenare. Dessa fakta tycker jag egentligen är fullkomligt oväsentliga. För mig är det inte viktigt varifrån man kommer, utan vad man gör och hur man beter sig. Möjligen var det naivt av mig, men att skriva i boken att Mias make kommer från Norrland var aldrig något konstigt för mig. Luis, som han heter, påminde mig om männen runt omkring mig när jag växte upp: hygglig, stabil och tystlåten.
Lustigt att Liza M inte alls berör alla de följdproblem detta gav. Visst är Luis' människovärde detsamma, oavsett om han är norrlänning eller chilenare eller Utahbo. Men det är inte det som ifrågasatts, utan vad det gör för bokens händelser och hur konstig Marklunds gestaltning blev:
– att familjen flyttade till just Chile förklarades med att Mia hade gamla kontakter från sitt flyktinggömmarnätverk där, inte att det var "Anders" hemland.
– hela framställningen i Asyl handlar om hur de var alienerade i Santiago, trots att de var i hans hemland.
– mest bisarr är berättelsen om hur "Anders" vantrivs i Santiago och hur han inte har någon att tala/umgås med, utom några chilenare som bott i Sverige (och alltså kan tala svenska med honom) – tills den driftiga Mia sätter honom i nybörjarkurs i spanska, där han får lära sig enkla hälsningsfraser!

Det går inte riktigt ihop med att historien skrivits utan att Liza Marklund "ljugit, skarvat eller överdrivit". I och för sig säger hon att det inte skett "...för att göra historien bättre", och det är det hon klarar sig på. Hon kan alltid påstå att hon "ljög, skarvade eller överdrev för att ... /något annat/".

@@@@@@@@@@@@@@

OBS, Aftonbladet har refererat ovanstående felaktigt – läs mer här.

@@@@@@@@@@@@@@

Nu ska jag äta frukost (för det är väl sådant man förväntas skriva här i bloggvärlden?) sedan möjligen ge mig ut på sta'n.
Ann Heberlein på Akademibokhandeln och isdans i Kungsträdgården låter mycket lockande, fast egentligen borde jag förstås vara hemma och jobba med en nyhetsartikel och med bokföringen.

I all hast,
/Gunilla

3 comments:

  1. Jag tycker absolut att ditt allmänna förslag om att samla alla som drabbats av Mias framfart; dagispersonal och andra - till en samlad trupp som berättar om hur de upplevt det hela och vad som stämmer eller inte.

    ReplyDelete
  2. Ja – bra idé, va?! Men det är inte min, utan jag fick den i ett mail från en person. Det kanske får bli ett eget blogginlägg, om någon från AB eller Oxelösund eller så kikar in här. Eller kanske någon företrädare för public journalism...
    http://en.wikipedia.org/wiki/Civic_Journalism

    ReplyDelete
  3. Jag tycker också att alla i Oxelösund borde komma till tals, och de i media som inte går LM:s ärenden åka dit och rapportera.
    Som jag skrivit till dig förut, jag, som chilenare, finner mycket märklig hela historien i Chile, och det är klart att det spelar roll om man skriver om en Anders från Norrland eller Luis från Chile. Det vore annorlunda om de inte hade flyttat till just Chile, men hela historien faller, med detta.
    Förresten, LM är mycket konsekvent i Gömda, alla svarthåriga, mörka är onda, och alla blonda goda. Hon kunde då inte ha den mörka Luis som god. Boken är så racistisk att jag förstår verkligen inte att ingen av alla dessa (en miljon, två miljoner, eller 800 000, det finns olika bud på detta)läsare har sett det förut. Boken borde märkas med en stor: OBS!! RACISTISK TEXT!! på framsidan.
    /Marisol

    ReplyDelete