14 March 2009

Åter i Williamsburg



NEW YORK Sakta men säkert försöker jag återacklimatisera mig till New York. Det går rätt bra, även om jag är rätt seg fortfarande. Nedan ser ni mig på Atlas Café i Williamsburg, ett av mina *kontor* på sta'n. Det talas svenska till höger och italienska bakom disken och amerikanska snudd på överallt – och hela stället borde användas i någon reklamfilm av Apple. Kolla de fyra datorerna på rad ovan så ser ni (jag ser minst nio bärbara Mac till härinne, och så en eller två Dell, så det råder viss överrepresentation för oss i sekten).

Annars ser jag alla Williamsburgsklichéer som finns där jag sitter: flickor med yogamattor under armen som lapar vårsol, stressade barnvagnsmammor och grannskapets Hispanics som strömmar ut ur pingskyrkan på hörnet.

En vän i Stockholm påstod häromdagen att New York bara har tre årstider: sommar, höst och vinter. Men det stämmer inte, här är minsann vår i ordets rätta bemärkelse nu!

Snart ska jag inviga min amerikanska kompis K i Gömda-debatten. Enklast sker det nog genom att jag gör som Per Svensson och jämför med Inte utan min dotter. Hennes bild av Gömda-debatten är ännu så länge relativt grumlig, och tycks handla om Neo-seminariet i januari:
just had coffee with H and he told me all about your conference on the iranian woman. he said you did an amazing job as a moderator and you brought the entire thing together. he seemed so proud of you!
i am too. i wish i could've been there.
Jag har berättat att alltsammans finns att beskåda på You Tube – men vem den iranska kvinnan är förstår jag inte riktigt...eller har jag även ordnat någon konferens om en iranska som jag isåfall helt glömt bort?! Jag får fråga H vid tillfälle, en Stockholmskompis som under våren bor i New York! Och K vet inte om det än, men hon ska få hjälpa mig med vissa Gömda-språkgranskningar, hoppas jag.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment