17 April 2009

Dim sum efter mitt första New York-bröllop

NEW YORK Nu har jag varit på bröllop i City Hall, eller rättare sagt i den lokal några kvarter norrut som nyligen iordninggjorts för borgerliga vigslar i New York! 

Jag hade inte fått någon inbjudan, annat än en informell muntlig utan närmare adress än "City Hall" och det vet man ju liksom var det ligger – så jag vimsade omkring på högklackat kring själva City Hall och i kvarteren däromkring ett bra tag innan jag hittade rätt. 
Ungefär som att tro att man ska till Stadshuset och snurra runt på Stadshuskajen, för att sedan inse att Stockholms stad förrättar vigslar i en lokal någonstans på Agnegatan. Flytten ägde rum så sent som i januari.
Men som tur är återstod en hel del väntetid i foajén innan något hände, så jag missade inget trots att jag nog kom en halvtimme efter utsatt tid. 141 Worth Street är adressen, för er som hamnar i motsvarande situation!

Det var en väldigt fin bröllopsdag, med romantik och charm och lagom högtidlighet under ceremonin. Strålande solsken och mycket vår och förhoppning i luften. Tur eller skicklighet med vädergudarna!

Brudens föräldrar var influgna från Tallahassee/Florida, och brudgummens från Stockholm (fast äldste sonen deras hade ett annat kalas för sig). Vi var fyra svenskar på plats. Brudparet var fantastiskt vackert tillsammans, på det där speciella sättet man kanske bara kan vara när man gifter sig blott sex veckor efter sitt allra första möte. Och bruden – som jag träffade för första gången – fantastisk, med ett smittande skratt som måste ha hörts minst hundra gånger.

Jag försökte ställa mig in hos the inlaws genom att framhålla brudgummens goda karaktär och lojala vänskapskvaliteter, samt genom att bära filippinska finaccessoarer. Det gick bra. 

Bröllopsmiddagen avhölls här!

Allt var very, very Sex and the City, vilket passade utmärkt eftersom jag inte känner till något större SATC-freak än brudgummen.

Som jag skrivit tidigare var min bröllopsgåva champagne, och dessutom ska de nygifta få fotografier på en CD ROM-skiva. De bästa bröllopsbilderna (tror jag) tog jag i Columbus Park i Chinatown, med körsbärsblommor, skyskrapor och kineser i kulissserna!

Sedan fick jag ett glas champagne också, på stamhaket Café Gitane. Av mig själv.

/Gunilla
på Apple Store i Soho

No comments:

Post a Comment