03 April 2009

Frustrerad Bildt pekar ut stenålderns orsak: FA

NEW YORK En bloggande Mellanösterkorrespondent – Sveriges Radios Cecilia Uddén, på plats i Jeddah eller om det är Riyadh – anropar en bloggande utrikesminister – Carl Bildt, på plats i ehhhh...Stockholm, verkar det faktiskt som – och undrar när UD:s medarbetare ska få möjlighet att koppla upp sig på fältet.
... det visar sig att det är på UD stenåldern råder, inte i Saudiarabien. Diplomater och utsända UD-tjänstemän som reser kan av säkerhetsskäl inte komma in i UD:s e-postsystem från ett hotellrum eller ett internetcafé eller en mobiltelefon eller ens hemifrån. En källa berättar för mig att ibland måste vi skicka känsliga rapporter med Yahoo eftersom de ju måste fram.
Och jag som brukar gnälla över att Sveriges Radio ligger efter, tänker jag.
Diplomater är vana vid att lägga band på sin ilska och inte fula ord som OACCEPTABELT – men här kokar ilskan. Stenålder säger två av mina källor. Aj, en öm punkt, citera mig inte, säger en annan, men det är skandal säger en annan. Jag kan bara använda e-posten från min stationära dator på skrivbordet.
Och en diplomat som själv legat i framkant med mobila lösningar har erbjudits tröga eller oanvändbara redskap.
Förklaringarna heter säkerhet. Kanske tycker UD att det känns tryggt om diplomaterna sitter i sina IT-tvångströjor vid skrivbordet istället för att vara ute och skaffa sig kontakter i bevakningsområdet. Men det är inget som passar de energiska och nyfikna diplomater jag känner.
Jag har hört samma klagomål från "mina" diplomater. Det är verkligen märkligt. Men jag minns också när jag var uppe på en avdelning på UD så sent som omkring 1999/2000, och de hade blott en enda dator som alls hade Internetuppkoppling, så lite har i alla fall hänt...

Det roliga är att Carl Bildt svarar Cecilia Uddén – och det visar sig att det är den onda Förvaltningsavdelningen som spökar.

Den fick jag höra mycket om, må ni tro, när jag skrev om UD-diplomaternas arbetsvillkor i vintras. Kanske jag återkommer till den i något sammanhang. Låt mig tillsvidare citera Bildt:
Hennes betraktelse är välformulerad, roande och – måste det medges – lite träffande.
Och jag kan försäkra om att jag själv vid många tillfällen delat den frustration som hon refererar.
Men bakgrunden ligger i ett beslut som fattades av den tidigare regeringen och som inordnade utrikesförvaltningen i dess helhet i de administrativa och ekonomiska och andra system som beslutas och sköts centralt för regeringskansliet i dess helhet.
Så sedan dess ligger vi i frågor som dessa i händerna den s k förvaltningsavdelning som här i Stockholm har ungefär lika många anställda som UD har.

/Gunilla

2 comments:

  1. Samtidigt tror jag att Bildt har lite dålig koll. Alla departement har (genom FA-IT) tillgång till moderna laptops med krypterade diskar, VPN och trådlös uppkoppling (både 3G och WLAN). Dessa har funnits i flera år, sedan några månader finns dessutom nya och uppdaterade varianter.

    Dessa fungerar lika bra utomlands som här hemma. Man kan göra samma saker på dessa datorer som på sina normala fasta datorer i klarakvarteren.

    Hur många sådana datorer man väljer att ha per departement är en kostnadsfråga, inget annat. Alltså är "felet" mer sannolikt UD:s eget.

    Sedan tror jag inte att det är Carl Bildts fel att han är dåligt informerad, utan det kan bero på att det finns en irritation inom UD, och departementets administration, riktad mot det övriga regeringskansliet i allmänhet och mot FA och Statsrådsberedningen i synnerhet. Detta handlar bl.a. om budgetfrågor, men också på att det inom UD råder en bild av att det departementet har ett annat uppdrag än övriga regeringskansliet. Detta är historiskt begripligt, eftersom UD förr skötte alla frågor som hade internationella kopplingar. Sedan 1995 och medlemskapet i EU är det inte längre så, utan varje fackdepartement hanterar sina sakfrågor internationellt, med endast marginell inblandning från UD. Detta är en förändring som fortfarande inte har accepterats inom stora delar av UD och diplomatkåren. FA sätter press på UD att anpassa sin ekonomiska kostym till sina nuvarande arbetsuppgifter, vilket naturligtvis är jobbigt.

    ReplyDelete
  2. Leffe,

    We need to talk! ;-)

    ReplyDelete