14 April 2009

Mer mailstrul, men snart ska det fungera igen

NEW YORK Trist, men jag måste skriva ännu ett mail om min krånglande e-post och hur dagarna rinner iväg på diverse meningslöst strul med svenska institutioner – i det här fallet ett klantigt Telia.

Ni får tillsvidare använda gunilla.kinn@tt.se, skicka ett Facebookmeddelande eller ringa på mitt 212-nummer om ni vill ha ta på mig den närmaste tiden.

Maillådan till gunilla@kinn.se har nu vittjats av en dam på Telia och har återigen plats – men jag har inte tillgång till mitt lösenord till den förrän tidigast imorgon, onsdag. Jag kan alltså inte kolla dessa mail nu, men de hamnar i alla fall i lådan så adressen kan användas.

Mail som skickats till den vanliga adressen under helgen har nog tyvärr studsat – så vänligen skicka om dem, till någon av adresserna!

Överkurs (inget intressant annat än för mig som behöver skriva av mig/dokumentera för framtida bruk):
Det tog mer än en och en halv timme att försöka reda ut allt strul med Telia. Jag fick sammanlagt sitta i telefonkö drygt en timme, och så kopplades jag om och bort mellan olika personer, så jag fick dra mitt ärende tre gånger.

Jag blev alltmer frustrerad, och det berodde ju inte minst på att jag inte kunnat jobba normalt under två dygn. En väldigt stor del av mitt jobb är ju att ta emot och skicka e-post. Alla telefonköer ackumulerade förstås frustrationen.

Kruxet var tydligen något Teliastrul, som gjorde att jag inte fick något nytt lösenord fastän mitt gamla nollställts när gick in på Mina sidor i fredags kväll. "Vi är medvetna om problemet, det kan uppstå ibland", sade den första av de tre handläggarna.
Den andra handläggaren – nu hade jag av oklar anledning kopplats vidare till Telia Företag, trots att jag är registrerad som privatkund – lovade att försöka fixa lösenorden till mig via fax eller på annat vis. Men den tredje handläggaren, som jag av ännu mer oklar handledning råkade bli omkopplad till sade att hon bara kan skicka de nya lösenorden till Stockholm.

Så nu får jag vänta tills någon kollat posten där.

En av de saker som irriterade mig mest med Telia var att den tredje handläggaren hade en otroligt moraliseranade ton, när hon såg hur många mail som låg på min server.
"Men det ligger mail från i mars här!" sade hon upprört (som om det vore mars 1983 som avsågs).
"Eh, ja, de får ju ligga kvar på servern i 30 dagar?" sade jag – och fick så en mästrande lektion om vikten av att tömma sin maillåda ordentligt. (Det var ju det jag försökte göra, och då började allt strul på Telias sajt.)
Jag betalar för den något dyrade advanced-tjänsten för att mailen ska rymmas, men det räcker tydligen inte. Ändå hade jag enligt henne inte fått några stora bildfiler eller liknande. Det brukar ju annars vara när folk spontant skickar enorma filer och utrymmeskrävande bilagor som de stora problemen börjar.

Tja, long story – detta var tyvärr bara en del av allt Teliastrul. En annan grej är att det bara blir en blank sida när jag försöker logga in på Mina sidor. Men det trodde den tredje handläggaren inte på, för hon kunde komma in med mina lösenord – så jag fick inte ens felanmäla det. Alla ni som förut kommenterat om att jag borde sluta ha Telia och ComHem behöver inte skriva det igen....om ni inte har några nya argument. Som tidigare meddelats ska jag försöka se över hela ISP-paketet med hemsidor och så vidare. När det nu blir av.

/Gunilla

3 comments:

  1. Snälla, goa Gunilla. Jag skall inte säga till dig att byta bort Telia en gång till. Vad är det där med 30 dagar? Aldrig hört talas om något liknande. Har de inte några hårddiskar på T?

    Själv har jag glömt bort vad det är för pw på mina 5-6 mejlkonton som jag har hos min favvoleverantör, men de skall ha en tjänst som innebär att man klickar på deras sida någonstans och så har man meddelande om ett nytt inom 15 minuter. Dags att testa, först på något av de minst viktiga, newsletter@. Jag vill nämligen börja använda deras webbmejl i större utsträckning än den ålderstigna klienten på laptopen.

    Du nappade aldrig på att testa interfacet på min inaktiva, nyregistrerad sajt. Du får säga till om jag skall öppna upp den igen. Du kanske har tid för undersökning nu, medan du väntar på Telia ;-] (sic!)

    /S

    ReplyDelete
  2. Hej Gunilla!

    Jag vill börja med att skriva att jag tycker det är tråkigt att läsa att du har upplevt problematik med vår Mina sidor-tjänst, vilket ledde till problem med e-posten, samt att mina kolleger inte har varit så tillmötesgående som vår befattning kräver. Tanken med Mina sidor är att du som kund enkelt skall kunna administrera dina abonnemang hos Telia. Jag förstår att det ställer till problem för dig när det inte fungerar tillfredsställande. Jag kan läsa mig till att dina inloggningsuppgifter fungerade för en av mina kolleger. Ibland kan det vara på det viset att Internet-cookies hindrar dig från att logga in på Mina sidor från den datorn som du använder. Det kan därför vara bra att testa en annan dator för att se om problemet kvarstår. Detta förändrar dock inte det faktum att jag kan lägga in en felanmälan åt dig för att se till att du fortsättningsvis skall kunna använda dig av Mina sidor-tjänsten.

    Du får mer än gärna kontakta mig på e-postadressen nedan om du vill att jag skall hjälpa dig med det.

    Med vänlig hälsning

    Anton Agermark, Telia Kundservice
    sociala-medier@teliasonera.com

    ReplyDelete
  3. Hej Anton,

    Kul att du hittade hit! Jag har en massa saker som jag återkommer med...per mail till dig, tror jag. Så snart jag hinner!

    ReplyDelete