05 April 2009

Ted Valentin som inspiratör och entreprenör

NEW YORK Härom månaden skrev jag om det märkliga i att medierna flera gånger uppmärksammat att det blivit vanligt att driva företag med olika kaféer som kontorslokal, fastän alla bara hittat en och samme person att intervjua – samtidigt som denne person förstås är det allra mest ultimata exemplet... Alltså Ted Valentin.

Men han förtjänar all uppmärksamhet han kan få, för han är inspirerande! Både som serientreprenör, företagare och som kafénomad. Inte minst för att han får allt att låta så enkelt, vilket det väl på sätt och vis också är.

Min självbild är att jag *egentligen* är en entreprenör/expansiv företagare i vardande (jag gick min första starta eget-kurs, i Sparbankens regi, när jag var tolv år – det, ni) som borde sätta igång med att bygga *riktiga företag* snarast möjligt. Så det hade varit roligt att vara med på den intensiva företagskuvös som Valentin med flera drev ett dygn i februari.

Tyvärr blev det inte av, jag trodde att jag skulle till New York då och att jag inte skulle ha tid att förbereda mig/vara med. Det hade jag nog kunnat, åtminstone rent tidsmässigt – så kanske nästa gång det händer.

Projektet 24h Business Camp fick en del medieuppmärksamhet – men om ni inte redan läst om det, så gör det genast.

Och tyvärr kom jag inte på en enda idé värd att posta här, annars hade man ju kunnat hoppas på en inbjudan till en champagnebrunch på Grands veranda... Läs det inlägget som ett bra exempel på digitalt brainstormande kring en potentiell affär.

Fler bra inlägg från Ted Valentins blogg:
"Underbara amatörer" (om det fina i att vara "amatör" och göra något man älskar)

"Ska man läsa systemvetenskap?"
(om samspelet mellan lärande på utbildningar och lärande genom görande – se även kommentarsfältet)

"Skriv ner dina affärsidéer och låt dem mogna" (samt om varför det inte räcker med idéer – ut- och genomförandet är allt)
En extremt viktig lärdom är att idéer är inte värda så mycket i sig själva. Idéer är nästan gratis, det är genomförandet som kostar tid och pengar.
Det är intressant, inte minst eftersom en annan dynamisk entreprenörs budskap, nämligen Fredrik Häréns, är att idéerna är allt. Men det säger han för att kontrastera mot kunskap, som vem som helst genom Internet snart kan skaffa sig – och för att man kan ta patent på idéer. Valentins tes tycks snarare vara att idéer ska stötas och blötas så mycket som möjligt med andra – tja, det är väl egentligen ingen motsättning.

Här mailintervjuar Lennart Frantzell Ted Valentin.


Och så kan ni kolla på denna You Tube-intervju, av Christian Rudolf, där Ted Valentin förklarar varför han älskar Google och varför andra Internetentreprenörer också borde göra det. Han behöver egentligen inte förklara med ord, eftersom man ser det på hans ögon – han är uppenbarligen en aning manisk, som jag tror att alla företagare måste vara:

Ah, allt detta påminner mig om det glada 90-talet, då jag hängde med Internetentreprenörer i Stockholm och San Francisco, och gjorde ett reportage om Fast Companys redaktion i Boston (för SvD Näringsliv). Fast jag minns inte att jag själv blev inspirerad av att göra liknande saker. Jag förstod kanske inte riktigt vad de gjorde... ;-)

Nu ska jag åtminston genast skapa en ny mapp i bokmärkesfältet, som samlar ihop diverse entreprenörsinspirationssajter, -communities och -bloggar. Tipsa gärna om sådana! Och så ska jag genast följa rådet att skapa en fil för att lista affärsidéer i. Kanske att jag till och med följer uppmaningen här och bloggar om en kartidé en vacker dag.

Här gick Ted Valentin för övrigt från användarönskemål till utförande på sisådär 18 timmar... Otroligt!

/Gunilla

2 comments:

  1. En annan mycket viktig egenskap för en entrepenör är att man måste vara beredd på att satsa allt. Pantsätta hus och hem långt ovanför skorstenen för att ha en chans. Idén är som sagt en start men det är inte många som lyckas. Fast det fanns ju de som startade ett mjukvaruföretag i mammas garage och lyckades ganska bra.

    ReplyDelete
  2. Jo, på sätt och vis måste man vara beredd att satsa allt. Men ändå inte. Även här är Ted Valentin en inspiratör. Han berättar t ex i videon om hur han började med att annonsera via Google för blott 50 kronor!
    Han verkar extremt kostnadsmedveten, och har ju t ex inga utgifter för vare sig personal eller lokal. (Jag försöker argumentera gentemot min redovisningskonsult att kostnaderna för allt man som kafénomad förtär borde räknas som lokalhyra och därmed vara solklart avdragsgillt. Tyvärr håller hon inte med mig! Men det är bara en tidsfråga innan det blir vedertaget, hoppas jag...)
    Det där beror ju också på vilken bransch man sysslar med. Vill man t ex starta en restaurang eller gruvdrift måste man givetvis investera en hel del. Men i många branscher, t ex Ted Valentins eller min egen, kan man ju åtminstone smyga igång det hela vid sidan om och klara sig med relativt blygsamma investeringar, typ en bärbar dator. På sikt måste man givetvis dra in stålar för att vara lönsam (eller inte, jag kan ju inte påstå att mitt företag är särskilt lönsamt, haha..!).
    Och även om man inte alltid måste pantsätta sitt hem så måste man förstås vara beredd att satsa hela sin själ, sitt hjärta och sin hjärna...

    ReplyDelete