20 May 2009

Cirkusbollar i iOrdning

NEW YORK Som ni vet om ni följt bloggen ska jag börja bokföra med hjälp av programmet iOrdning. Vi får se hur det går...
Eftersom jag är fattig som en kyrkråtta denna vår och alla pengar går till kronofogden/skatteverket/hyror/räkningar kommer bokföringen att gå som en dans – inga som helst resor, och därför inga obskyra kvitton i konstiga valutor (yen, cedis, pesos, rand och allt vad det varit de senaste åren) att hålla reda på för närvarande!
Inte ens några traktamentesbelopp att dra av verkar det bli, känns lite tomt...

Den tålmodige programmeraren har svarat på tusen frågor från mig på sistone, och nu börjar jag få fason på grunderna.
Än så länge har jag dock bara matat in mina fakturor. Men då får man följande små rara tårtbitsdiagram över sin försäljning (som även kan sorteras i tabeller efter omsättning, kunder, datum, kategorier och en massa annat – se exempel nedan).
Kanske kan det roa er att se vad min verksamhet bygger på. Notera att färgerna inte följer respektive kategori – utan den blå tårtbiten är alltid störst oavsett vad den representerar, den gröna näst störst, och så vidare.

2007, 2008 + januari – maj 2009:


2008 + januari – maj 2009:


Januari – maj 2009:


Om det är någon som förfasar sig över det där med den stora andelen kundtidningar... Det är inget särskilt farligt och kommersiellt, utan främst nyhetstexter om miljöfrågor i USA för Ekolådan, och ett reportage om trender i amerikansk skolmatsdebatt för tidningen Svensk Mjölk. Synnerligen redaktionellt... Men som ni ser av kategorin har jag ändå kallat detta "skribentuppdrag", apropå den diskussion om "kommersiell journalistik" som rasade på somliga bloggar inklusive min för några år sedan.

Notera kategorin "debatt- och opinionsmaterial", som är i stort sett ny för mig i år.

Intressant och tidstypiskt är också att kategorin "nyhetsbyråtexter" nu är nere på 7 % av omsättningen (2009). År 2005 var den siffran 72 % i min firma.

Denna sammanställning är dock lite missvisande, eftersom jag har en hel del verifikat från september 2007 till april 2008 som inte kommer med här förrän jag får en viss pärm från Stockholm...

Så här fin och överskådlig kan en sammanställning i iOrdning se ut (jag har klippt bort omsättningsbeloppen för respektiev kund):


/Gunilla

No comments:

Post a Comment