31 May 2009

ComHem-certifikatstrul – supportware efterlyses!


NEW YORK Nu är jag på krigsstigen mot ComHem. Som vanligt, höll jag på att skriva. (Antingen är det ComHem eller Telia som krånglar. Båda lika frustrerande.)

Det är min mammas mailserver som ger ovanstående felmeddelande. Hon ringde igår och var alldeles förtvivlad för att hon inte kunde skicka iväg sina mail. Innan hon hade vågat ringa mig i detta ärende (vi utgår alltid båda från att det är hon som gör fel) hade hon ringt och talat med ComHems kundtjänst, med sedvanlig lång kötid etc där – men personalen hade upplyst henne om att det minsann inte var deras fel.

Igår kunde jag inte lösa mysteriet, eftersom mamma var alldeles för utmattad efter en timmes supportsamtal om hur hon alls skulle koppla upp sig, så att hon bara inte orkade lyssna på hur hon skulle göra en skärmdump av felmeddelandet.

Men idag har min bror skickat ovanstående till mig, och jag inser att det är ett delikat problem som jag själv inte ställts för tidigare. Jag begrep inte hur felet skulle åtgärdas, fick genast dåligt samvete för att jag blivit så otålig över stackars mammas teknikfrustration, och googlade som en galning.

Och vad hittar jag då? Jo, enligt denna färska tråd på Mac World forum så är det ... tadaaaa....ComHem som har bytt ut sina certifikat, givetvis utan att meddela kunderna om vad det innebär. Tydligen inte heller kundtjänstpersonalen!

Åtminstone skriver en användare, som märkligt nog lyckas komma fram på telefon efter blott tre minuter (men det finns andra på forat som vägrar att alls ringa ComHem, efter ackumulerad frustration med företagets kundtjänst):
[ComHem] meddelade mig att nytt certificat är inlagt automatiskt, men man måste radera kontot och återinstallera.
Comhem borde meddela detta, vem kan gissa sig till detta.
Inte helt lätt för en 71-årig lätt teknikstressad dam att lösa, måste jag säga, när inte ens diverse datornördar på sådana fora inte begriper vad det rör sig om. Eller jag, för den delen.

Nå, jag och min bror försökte följa råden som gavs i forumet, nämligen att avinstallera kontot och återinstallera det. Det tar sin tid att göra sådant här på distans, och min bror är inte van vid Mac-kommandon. Mitt tangentbord är amerikanskt och mammas svenskt, så bara att ge råd om vilka tangenter som ska brukas är knepigt.
Men till sist lyckades vi lösa allt! Trodde jag. Men tyvärr blev det samma felmeddelanden som tidigare. Himla irriterande, för det kändes verkligen som att vi gjorde helt rätt.

Jag får ringa och bråka med ComHem imorgon, deras kundtjänst hade precis stängt för dagen när vi drog igång med detta. Jättekul ... NOT.
Särskilt som jag inte vet hur jag ska orka göra om samma distansprogrammering som vi testade idag med mamma senare. Jag har god lust att fakturera ComHem ett saftigt konsultarvode, för alla gånger jag fått hjälpa mamma med installeringar som deras kundtjänst påstår sig inte ha något ansvar för. (Det värsta var nog när det visade sig att flera månaders uppkopplingstrassel för henne berodde på att ComHems kabels kopparpigg dels var sned, dels hängde i uttaget som en lös tand, utan någon bra skruv som fäste den. Som tur är skickade de genast nya grejer när jag ringde och berättade detta – och då kom utrustningen med en rejäl skruv... Tjejen i kundtjänsten antydde att de hade haft "vissa problem" med just det modemet mamma hade, och återigen fick jag dåligt samvete för alla gånger jag gett mamma skulden för att inte kunna koppla upp sig ordentligt).

Nå, över till min fråga till er: Vet någon vad det finns för programvara som gör att jag kan greja med mammas dator på distans?
Sådan används ju av supporttekniker, och häromåret fick jag höra på Apple Store att det var på gång att komma ett sådant på marknaden/för konsumentbruk eller vad det var. Om det existerar vore jag evigt tacksam för hjälp...så att jag kan pyssla med mammas dator direkt med en gång, istället för när jag kommer dit om en månad.
Hennes uppkoppling funkar ju, så jag borde kunna operera mig in i hennes hårddisk och serverkonton härifrån. Jag litar verkligen inte på att kunna få några vettiga råd från ComHem vare sig per mail eller på annat sätt, och räknar med att behöva testa en hel del. Det gör jag hellre själv än att utsätta mamma för att vara mina förlängda armar vid datorn.

Allt det här strulet gör nog dessvärre att jag missar dagens fotbollsturnering. Om jag inte åker till Queens NU, men då hinner jag å andra sidan inte göra en viktig intervju om tortyr.... Stories of my life.

Uppdatering: Jag fick hjälp på fem minuter per mail, av datorveteranen Elina! Chicken of the VNC var programmet jag fick höra om i fjol och efterlyste, och fjärrstyrning kallas funktionen (jag googlade på massor av andra versioner.

Om det kan hjälpa oss denna gång är en annan sak – men garanterat något att installera på mammas dator i sommar så att jag kan hjälpa henne i framtiden, tvärs över Atlanten. Nu fick jag något nytt och riktigt nördigt att leka med, vid sidan av alla andra program jag utforskar för närvarande...!

Uppdatering: MacWorld skrev om fjärrstyrning för några år sedan. Jag ska se om jag hittar något Leopard-anpassat... Allt måste vara idiotsäkert, så att jag kan vara säker på att det funkar om jag ber mamma sitta och ändra på inställningarna för "fjärrinloggning" och "fjärrhantering" i Systeminställningar... Synd att jag inte kom på detta för flera år sedan!

Uppdatering II: Eller om det möjligen är skärmdelning jag ska få till. Vi får se hur det går.

/Gunilla

P S Jag skriver ganska utförligt när jag beskriver mitt teknikstrul. Det är inte så läsarvänligt, kanske, men jag behöver dokumentera för mig själv så att jag kan gå tillbaka och kolla i efterhand!

No comments:

Post a Comment