17 May 2009

Cred åt frilansar + länkar till mediebloggar

NEW YORK Idag blir det inte mycket till bloggande, men för att ni ska ha något att läsa återanvänder jag här ett mail jag nyss skickade till några kolleger i den pågående maildiskussion om det ljuva frilanslivet. Där finns länkar som har intresse för fler därute. Enjoy!

/Gunilla

En parallell debatt är ju hur medierna sedan hanterar creden för grejerna de publicerar. Kul reflektion här: http://bloggenfred.wordpress.com/2009/04/13/nar-frilansen-reser-och-tidningen-tar-at-sig-aran-ii/

Japp, här är inlägget de inspirerats av. ;-)

Bloggen Fred (några frilansar i Göteborg) har föreslagit att SJF ska driva linjen att det bör anges på något vis när ett reportage gjorts av frilansjournalister – vilket är ett rimligt krav, tycker jag. Nuförtiden verkar dagstidningar ange "frilansjournalist" mest när de publicerar något de inte vill ta fullt ansvar för.
Jag tycker att det *egentligen* även borde stå hur en reportageresa finansierats, för full transparens, men inser att det är orealistisk idé. (Men nog vore det intressant att veta ifall en resa bekostats av artikelförsäljningar, stipendium, personlig förmögenhet, ett multinationellt skivbolag eller något annat.)

Via bloggen Fred hittade jag denna inspirerande frilansblogg, av Per Liljas som rest i Indien och Afghanistan med Martin von Krogh.
Ah, själv har jag bara suttit hemma framför datorn hela våren och borde verkligen ut och röra lite på mig i världen..! Per berättar att han planerar att fara till Iran + Centralasien, och det är förstås en klockren idé.

Martins blogg, som jag följer sporadiskt, är ofta läsvärd. I sitt senaste inlägg skriver han:
Annars är det deppigare och deppigare att prata med svenska tidningar, nedskärningar och dålig budget. Lågvattensmärket var väl igår när vi blev erbjudna 5 000 kr för text och bild från Sri Lanka! Nej tack! Men det är bara att kämpa vidare, det stora Sri Lanka-repet kommer gå i Fokus, borde komma in i nästa veckas nummer.
Det är Urban Hamid som han rest till Sri Lanka med, och här är åtminstone ett av Fokus-reportagen de gjort.

Via Martins blogg hittade jag ännu en mediekritisk blogg värd att kolla in:

Ett antal journalistveteraner och medieforskare medverkar med många kvalitativa inlägg om journalistik och metoder!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment