09 May 2009

Döda träd lider sotdöden

NEW YORK SvD:s Karin Henriksson skriver om den amerikanska tidningsdöden. Citat:
Ägarna var till helt nyligen bortskämda med rika annonsörer och nära nog monopolställning i storstäder som Washington.
Flera allvarliga krisfaktorer tilltog sedan raskt: konkurrens från internet, stigande kostnader på allt från papper till bränsle, tidsbristen i otåliga moderna hushåll, sjunkande tidningsläsande i yngre åldrar och nu den ekonomiska krisen och bortfallet från först varuhus- och nu fordonsannonseringen.
Och, ytterst, handlar det här, som på andra håll, om vem ska betala för innehållet när konsumenterna blivit vana att få det gratis. Eller hårdraget om hur mycket folk är redo att punga ut med för kvalificerad nyhetsjakt, pliktbevakning och samhällskommentarer.
/Gunilla

3 comments:

  1. Det här måste vara ditt område att skriva om ...

    http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/artikel_2853161.svd

    En ung irländare visar hur även de stora drakarna snålar in på det professionella hantverket. Internet både på gott och på ont. Svår balansgång.

    "Shane Fitzgerald, 22-årig sociologi- och nationalekonomistudent i Dublin, sade att han trott att bloggar och möjligen mindre tidningar skulle använda de citat han fört in på sidan direkt efter Jarres död den 30 mars, men att han inte trott att även större tidningar skulle lita på Wikipedia utan att dubbelkolla.

    'Jag hade fel. Kvalitetstidningar i England, Indien, USA och så långt bort som Australien citerade mina [falska; mitt tillägg] ord när de rapporterade om Jarres död', skrev Fitzgerald i en artikel som publicerades på torsdagen i tidningen The Irish Times."

    ReplyDelete
  2. Fast är webbannonsering så effektivt egnetligen? Rupert Murdoch lär ha sagt häromdan att den ekonmiska krisen kunde innebära slutet på modellen där de flesta större tiningar läger ut rubbet på webben för gratis läsning i förhoppning att annonserna ska betala för kalaset. Nu är Murdoch väl inte fullt så mäktig som han var för tio-tjugo år sen men det är mycket möjligt att en del tidningar börjar fundera över vilket genomslag webbannonser egentligen har. Jag fiultrerar bort dem mentalt och det gör säkert måpnga adra.

    ReplyDelete
  3. Haha, det är klart att webbannonsering inte är så effektivt! Det har förstår sina poänger och fiffigheter att man kan klicka på en banner etc, men intäkterna är ju minimala i jämförelse med hur det varit tidigare, det är ju just det hela branschen liksom snackar om (eller inte).

    ReplyDelete