13 May 2009

Läs om Arash från Teheran och Malmö!

NEW YORK Här är ett fantastiskt reportage av Filter, hos SvD. Citat:
– Det var overkligt att gå från att vara musiklärarvikarie och beroende av en hundring, till att spela inför 30 000 personer i Tadzjikistan. Den mest bisarra spelningen jag gjort var i Saint-Tropez där jag hyrdes in för att spela på en privat fest för någon rik ryss. Det var bara 16 gamla gubbar och deras unga fruar där. Sådana där gubbar som tävlar med varandra. Jag och Gypsy Kings spelade. Nästa vecka hyrde ryssens kompis typ George Michael och Christina Aguilera för att bräcka honom. Samma vecka spelade jag i en stad precis på gränsen till Tjetjenien. Då såg man hur sjuk världen är. När jag klev av flygplanet stod folk med gevär. Jag frågade varför. »Det är för att du inte ska bli kidnappad«, sade de. Men det sjukaste var nog när jag var i Bangladesh för två månader sedan. Gud, vad fattigt det var. Det satt så många tiggare på gatorna, utan armar och så. Rebecca, som sjunger med mig, började gråta när vi körde genom staden.
Och när man ser den här videon kan man förså att mullorna i Iran helst ser att han inte uppträder i sitt ursprungshemland...

Uppdatering: Sydsvenskan hade ett liknande, om än kortare, reportage i fjol: Från Värnhem till världen.

/Gunilla

1 comment:

  1. "Det betydde ingenting" - "Det gör det aldrig." Och först när han förlorat henne, så betydde det allt.

    Persiska är för övrigt överraskande vackert i sång.

    ReplyDelete