20 May 2009

Mac-program för idéflöde – Bento?

NEW YORK Tack för all hjälp jag fått med information om bokföringsprogram, webbhotell, Wordpress och allt vad det är... Här kommer en ny fråga!

Jag och en frilansjournalist-kollega undrar om det finns något särskilt bra Mac-program som man kan använda för att lägga upp projekt i?
Själv använder jag för närvarande en vanlig "att göra"-lista i Apple Works/iWorks, med olika rubriker för olika typer av uppslag; och min kompis har ett sinnrikt system med en anslagstavla full av färgade PostIt-lappar som hon flyttar vartefter idéerna konkretiseras.

Vi skulle vara intresserade av något som håller bättre ordning på och följer upp alla våra idéer och uppslag – som är ganska många och spretiga, om än för det mesta briljanta!
Alltså ett program som styr upp och systematiserar hela flödet, från vaga idéer och infall till, i slutändan, införsäljning – hela vägen tills det är dags för faktureringsprogrammet. Kanske ett där man kan markera vilka redaktioner man kontaktat och sedan följa upp enkelt, och där man kan söka efter sina idéer både tematiskt och geografiskt.

Det måste ju finnas något smart – som inte är ett gigantiskt och komplicerat projektledarprogram, utan mer liksom *idea management*. Vi ska spana på Apple Store, där det säkert finns mängder. Men vet ni något bra?

Uppdatering I:
Här är i alla fall en entusiastisk recension av programmet Curio.

Bento är nog värt att kolla in. Skulle vilja se en demonstration av det, kanske på Apple Store?

Mac World har diverse enklare organiseringstips.

Uppatering II: OK, Bento verkar inte så dumt. Utvecklaren FileMaker har en massa Bento-demos på sin hemsida. Men många av de användare som recenserat det på Apple Store är negativa...
Någon som använder Bento? Se'n fnns förstås Filemaker Pro också.

MacWorld: "Bento – ett Filemaker för nybörjare"

Uppdatering III (3o maj): Jag har nu testat Bento i flera dagar och gjort massvis av "bibliotek" för mig själv – idélistor, deadlinelistor, inventarier och annat.
Jag gillar det och kommer nog att köpa produkten -- men har också massvis av invändningar och förslag till förbättringar som jag ska framföra i hopp om att de tas med till version 3..! Har varit inne på Bento-forat, och det verkar som att de lyssnar på användarna.
Skulle egentligen hellre vilja ha Filemaker, men kan inte riktigt motivera det betydligt högre priset för min användning.

/Gunilla

10 comments:

  1. Kanske detta...
    http://www.ganttproject.biz
    Ser krångligt ut på beskrivningen (har ej laddat ner eller kollat upp) men är gratis!

    ReplyDelete
  2. Fler länkar till K:
    "Idea Management" kallas det tydligen! En fem år gammal lista, kan vara värd att kolla:
    http://www.99.se/ovrig-programvara/39529-projekthantering-pa-mac.html

    ReplyDelete
  3. Curio?!
    http://www.zengobi.com/products/curio/
    http://www.anvandbart.se/curio-mindmap-whiteboard

    Kanske lite väl visuellt...men kan testas gratis i 75 dagar.

    ReplyDelete
  4. Svenskt gratisprogram med stora kända kunder - stod om dem i MetroTeknik. De tar betalt för att lära kunder jobba effektivt med programmen, support etc. Själva programmen är gratis:

    www.projectcompanion.com

    ReplyDelete
  5. Tack, Michael! Intressant affärsmodell. Det programmet kan säkert användas för att lägga upp gemensamma grävprojekt på nätet. Lite för omackigt i min smak, hehe... ;-) Och möjligen också lite overkill - men jag är säker på att det går att skräddarsy! Har kollat lite på sajten men ännu inte riktig satt mig in i det.

    ReplyDelete
  6. Frågan blir då i vilken mån du kan sno affärsmodellen?

    ReplyDelete
  7. Ja, eller hur..? Ehum, ge bort texterna i bloggen och komma och hålla föredrag om mig själv, mot saftig betalning givetvis? Har inte funkat hittills, men vet....

    ReplyDelete
  8. På arkitektskolorna har man lärare och assistenter. Inte sällan är assistenterna yrkesverksamma fd. elever som är delaktiga i lärosalsarbetet - inte som föreläsare, utan som bollplank, helst på kvällstid när lärare gått hem. Ett del assistenter kommer förbi efter kontorstid för att kolla läget, utöver den närvaro de skall ha dagtid vid genomgångar etc, eftersom det då oftast är de som antingen kört fast eller de som är ambitiösa som är kvar då.

    Såsom innehavare av fint pris som nyligt delats ut är du väl prima kandidat som föreläsare på journalisthögskolor i norden, liksom i NY - specialistkunskaper inom "journalistic views of the euro world" eller nåt sånt?

    ReplyDelete
  9. Visst skulle jag kunna föreläsa på journalistutbildningar, med eller utan fina priser. Jag har nog material till åtminstone en halv kurs i utrikesjournalistik sparat redan nu, och skulle snabbt kunna få fram resten. Det är bara en tidsfråga innan jag hamnar bakom någon kateder.

    "Saftigt betalt" är det dock inte i universitetsvärlden, tvärtom! Det är hårresande uselt betalt för att ge enstaka föreläsningar eller hålla i enstaka kurser, faktiskt, enligt vad jag fått höra från dem som sysslat med sådant.

    Jag höll en gång en informell föreläsning om hur jag jobbar, på statsvetenskapliga institutionen på Stockholms universitet –– och det var förvisso inget avancerat sammanhang, men skulle ha blivit så lite betalt att vi (jag och docenten som hade kursen) lade ner det. Hon gav mig istället en flaska vin (precis som jag vet minst en tidningsredaktör som brukade ge sina recensenter/krönikörer privat inköpta flaskor vin, för att h*n skämdes så över tidningens låga arvoden).

    Fast det kan ju vara kul och intressant och nyttigt, inte minst med den feedback jag tror man får genom att vistas bland studenter (och vice versa). Många av de bästa lärare jag haft i journalistik har varit journalister som tröttnat på sin yrkesroll eller arbetsplats, och har velat verka för Den Goda Journalistiken (vilket faktiskt är vad som lärs ut på skolorna).

    Arkitektutbildningens assistentkultur är jag väl bekant med, eftersom jag gått ett år på KTH-A. Det var mitt under brinnande lågkonjunktur i början av 90-talet, med uppemot 95%-ig arbetslöshet bland unga arkitekter, så det fanns gott om bra och engagerade assistenter! Den vår grupp hade var jättebra och engagerade sig verkligen i det vi gjorde -- inte bara på ritsalen, utan också genom massor av studiebesök och fältarbete.

    (P S Jag fick inte Olle Stenholm-priset, för det fick "bloggvärlden", utan det stipendium som prispengarna gick till. Om rätt ska vara rätt...)

    ReplyDelete
  10. Sikta in dig på IFL och de andra ledarskapskonferenskursarrangörerna. Jag gick en kurs i ledarskap på IFL - att döma av kursgårdens matsedel så kostade nog föreläsarna en del de med - där en engelsman skulle föreläsa om kulturella skillnader mellan olika länders affärskultur etc.

    Hans upplägg var lika briljant som enkelt: först föreläste han om hur folk var i USA och annorstädes med en massa anekdoter, sen blev det frågestund och debatt för att reda ut skillnaderna gentemot Sverige vis-á-vis resten av världen och åhörarna hade ju egna exempel att redogöra för. Sen packade han ihop och reste till ett annat land där han kunde berätta om hur folk i Sverige reagerar när de möter andra kulturer...

    Efter "The Hidden-soup" så har du ju ett och ett annat att redogöra för motsvarande folk i USA om hur man hanterar information och kommunikation i Sverige, och tvärtom?

    Men vad gäller att vara bakom en kateder, även om det inte är saftigt betalt så kanske man slipper betalningsanmärkningar? ;-)

    ReplyDelete