04 May 2009

Mikrofonkåt



NEW YORK Då och då får jag för mig att jag ska ta tag i mitt radiomakande.

(För den som inte visste det: Jag har sedan jag började frilansa – eller egentligen sedan innan jag började med det, eftersom jag sålde en ren studentproduktion som jag gjorde hösten 1994 – gjort inslag för en rad radioprogram i P1 och P3. Dessutom har jag jobbat en sommar på vardera Radio Gotland och SR Ekots utrikesredaktion. Radio är superkul, även om Sveriges Radio generellt är dumt och styggt, som frilanskund betraktat – även om det såklart finns pärlor bland producenter och programmakare. Och jag vänjer mig aldrig vid att höra min egen röst...)

Det går alltså lite i faser, men nu är det dags igen. I första hand ska jag lära mig ProTools – inte svårt alls, men jag vill ha bra koll på att jag kan funktionerna innan jag säljer in grejer.

Jag kommer dessutom troligen att ha poddfiler på min kommande hemsida (eller, som ni vet, i alla fall bildspel med ljud! ;-)).

Häromåret var en sådan här Flashmic, med hårddisk och allt-i-ett, det alla ville ha. Den var dyr, cirka 10 000:– tror jag, men har säkert blivit billigare (och oj, så billigt allt är jämför med den utrustning jag lade en förmögenhet på 1995 – det var ingen smart investering, rent ekonomiskt, precis!).
Vet någon vad som gäller i mikrofonvärlden nu, om något annat? Jag får ta en sväng ner till B&H och kolla läget på olika elektronikfronter, tror jag. Här finns fler dylika mikrofoner.

/Gunilla

P S Rubriken syftar förstås på Fredrik Strages fantastiska reportagebok, som jag varmt rekommenderar alla som är intresserade av god journalistik.

No comments:

Post a Comment