23 May 2009

Union Square; New York i ett nötskal

NEW YORK Mina sista slantar är för länge sedan slut (hoppas att vissa fakturor betalas i veckan, hoppas hoppas hoppas, särskilt de som är ett par veckor sena redan...) och nu brände jag även det allra sista kreditutrymmet på: 
En San Francisco Sourdough-limpa och ett "franskt lantbröd" för fyra dollar (inte lätt att hitta gott bröd i New York, så man får passa på när dessutom reas ut!), en enorm påse äpplen för en dollar, en liten kruka rosmarin, en liten kruka basilika och två enorma blomsterkrukor för hängande bruk för totalt 26 dollar (alla växterna) – blommorna ska ni kanske få se bilder på så småningom! Om det blir som jag tänkt kommer inte bara hela lägenheten att lysa upp utan även hela kåken.
Höll på att köpa färsk lammkorv med rosmarin också men lyckades besinna mig.

Jag har alltså varit på Union Square's Farmer's Market, som är New York i ett nötskal. Skrev om det i ett resereportage för SvD för sju år sedan, men det är verkligen dags igen. 
Kruxet är att jag har så många stories om bondemarknader-livsmedelspolitik-urbana odlingar och annat att jag blir alldeles vimmelkantig (därför jag behöver ett bra idea management-program...)! Union Square Park är intimt förknippad med New Yorks politiska historia, och är fullt av diverse galningar och folk som bara slappar i solen. Ljuvligt.

Nu ska jag gå och lägga mina sista skrynkliga dollares på Manhattans förmodligen bästa falafel!

/Gunilla

No comments:

Post a Comment