06 June 2009

Donationsekonomi



NEW YORK Det gladde mig förstås att även Benny Andersson reagerade över det här med valsedelsdistributionen. Det borde uppröra alla. Gudrun Schyman skriver om det hos Newsmill:
Valförrättarna har inget ansvar, enligt vallagen. Någon kan komma och sno hela bunten bara några minuter efter det att en svettig volontär lagt dit den. Igår bestämde sig författaren Mian Lodalen att helt sonika stå och vakta våra valsedlar på Stockholms Central där de kastats åtskilliga gånger senaste veckorna.
Stå och vakta valsedlarna! I Sverige! Det är ju helt sjukt.

Sedan var det förstås en präktig nyhet att just Benny Andersson var Feministiskt Initiativs hemlige donator. Igår i Aktuellt, när Gudryn Schyman fick avslöja detta på bästa sändningstid, hördes nästan hur programledaren kippade efter andan, och var tvungen att kolla om det verkligen var den Benny Andersson. Även om Schyman inte regissserat detta själv som en PR-kupp går det inte annat än att imponeras över PR-effekten och hur hon använder den.

Och ja, donatorn ska tydligen även rösta på Schyman. Fast det hade förstås varit en större sensation om han hade kommit ut som piratpartist.

Jag kan inte låta bli att hylla Benny Anderssons bidrag till demokrati-informationen (även om Valmyndigheten, som Schyman skriver, förstås borde informera partineutralt om valsedlarna) med en liten fildelning. Familjen Kinn i form av min syster har bidragit big time till Abbas intäkter, men om rättighetshavarna vill ha betalt för att jag återger låten ovan är det bara att höra av sig. Visst är det en snygg video?!

(För övrigt har jag en idé till en musikal som jag tänkt att Björn och Benny kan få vara med och komponera musiken till, om de vill. Men först måste jag skriva böckerna som musikalen, och givetvis den kommande Hollywoodfilmen, ska bygga på... Det, ni...! Jag återkommer om tio år eller så.)

/Gunilla

No comments:

Post a Comment