01 June 2009

Valvåndor

Intressant diskussion för och emot att rösta på Piratpartiet hos Henrik Alexandersson (som inte heller glömt FRA-debatten).

Missa heller inte Mattias Svenssons text på Neos blogg, om "valrörelsens Obama):

Om Piratpartiet illustrerar någonting så är det att väljarna själva i än högre grad tagit makten över drömmen. Den här gången är det ingen ledare som vacker och vältalig ens ger intryck av att leda strömmen, det är en spontan rörelse som alla är fria att kapa för sina egna syften. Det är egentligen vackrare än en aldrig så fager nuna.

Och det sker inte med någon naiv förhoppning om total självbekräftelse. Även på borgerligt håll ser nog många helt enkelt hellre en Attac-sympatisör som driver integritetsfrågor än en moderat som vill dra åt nätet i namn av nolltolerans mot knarket. Så ser det nya politiska landskapet ut. Visst försöker Piratpartiet vara en "mädchen für alles" (precis som Obama), men det kontrasterar rätt bra mot de andra partiernas förbudsbenägna puritaner.

/Gunilla
som idag har röstskolkat för första gången i sitt liv! Det känns hemskt, jag är ju en sådan där statsvetarnörd som tycker att valdagar är som julafton. Men just därför – jag vill ju rösta på söndag, förstås....
Jag har dock inte kommit fram till vem/vad jag ska rösta på, och hade inte tid att åka downtown till konsulatet där vi kan rösta innan jag kommit på det.
Har en enda chans kvar, imorgon, men då krävs att jag smiter från den cirkusföreställning jag är på då...

3 comments:

  1. Eller så tar du en weekend i Stockholm?

    ReplyDelete
  2. Idag diskuterade jag piratpartiet med en 15-årig grabb (son till en vän) vars inställning är pro-fildelning samtidigt som han månar om förälderns intellektuella rättigheter (då denne är i upphovsrättsbranschen). Eftersom det rimmade lite illa frågade jag honom om hans ställningstagande - och han var åtminstone ärlig: det var hans plånbok som styrde. Han laddar gärna ner gratis, men är mån om förälderns försörjningsförmåga.

    Till skillnad från de som försöker försvara stöld så är denne 15-åring rättfram. HANS inställning - som ju är konsekvent, om än självisk - kan jag iviss mån respektera. Men Piratpartiet? Varför skall jag respektera intellektuellt ohederliga människor? Än mindre rösta på dem?

    ReplyDelete
  3. Valvånda beskriver på pricken det jag sitter med nu.Är här hos dig för att se om jag kan hitta några intressant länkar ( det brukar det ju finnas gott om )som kanske kan hjälpa mig att bringa lite klarhet.
    Suck! Demokrati är jobbigt. ;-)

    ReplyDelete