27 October 2009

"Är begreppet "Källforskning" bekant ?"

Eftersom jag är sjukt intresserad av de komplikationer som kan uppstå i mötet mellan reporter och intervjuperson har jag tänkt skriva något om kontroversen mellan Björn af Kleen och Carl Gripenstedt, mer än det jag twittrat.

Uppenbarligen uppstod någon miss i kommunikationen dem emellan, och det kan inte bara vara en persons fel. Att det ledde till ett stämningsförsök är givetvis helt galet!

Men, ämnet är mig dessvärre övermäktigt, och jag måste ta itu med att försöka ro in lite betalda skrivuppdrag istället för att blogga framöver.

Istället får ni läsa af Kleens blogg, där han pö om pö publicerar responsen från sina intervjuoffer. T ex:
"Det är alltid tråkigt att behöva bli besviken, men din bok tillhör dessvärre den kategorin.
(– – –)
– Mina barn läste manuset och frågade mig " Är det ett barn som skrivit det här"?
Väldigt dålig svenska kort sagt, och jag håller med.
- Är begreppet "Källforskning" bekant ?
För en"författare" med ambitioner om att bli läst och vara trovärdig är detta A och O.
Den kvarvarande minnet från ditt besök här bli ändå mötet med din undersköna hustru, hälsa henne.
Hoppas du är mer rädd om henne än vad du är om ditt renome´."
Boken kan mycket väl bli en klassiker i sin genre, särskilt om adelsmännen uttryckt sig i intervjuerna som i sina brev...

/Gunilla

No comments:

Post a Comment