07 October 2009

Två skolexempel, på lyckad/misslyckad PR

NEW YORK Jag har börjat samla ihop material till en liten "Årets"-lista; det var några år sedan jag hade en, så det kan vara dags. Två kategorier tror jag dock blir svårhotade:

Årets mest lyckade PR-spinning (hittills): David Letterman – som hittills bara fått tycks ha fått skratt och sympatier för sin notoriska otrohet, trots att man kan gissa att han i åtminstone några av fallen utnyttjat sin position för att komma dit han ville (eller man kan givetvis bara spekulera, men s k hor på kontor brukar inte ses med blida ögon i USA).

Årets mest misslyckade PR-spinning (dito): Dole (Viggo jämför med Mc Donald's här och konstaterar att "vissa företag är smartare än andra")

/Gunilla

4 comments:

  1. Ang Letterman:
    I grunden beror det ju på att amerikanare har en otrolig dubbelmoral när det gäller sex. Självförvållat naturligtvis. För när de pubölikt, intensivt propagerar för ett visst beteende och sen låter de djuriska behoven i människan/sig själv komma fram, då står de ju där med skägget i brevlådan. Jag menar, folk har väl i alla tider haft romanser och gökat på jobbet. Eller ...?

    Det betyder inte att han inte kan ha utnyttjat sin ställning, men var går gränsen för det? Har inte den andra parten ett ansvar för sitt beteende, sin kåthet?

    ReplyDelete
  2. Dole's beslut måste ha dikterats av en icke-empatiskt lagd advokat eller någon annan representant för företaget. Det är ju så korkat så man vet inte vad man skall säga eller tro. Kan du inte lära ut något lite förtjänsten med "pudlar" där i USA?

    ReplyDelete
  3. Stefan,

    Visst handlar det om två vuxna människor, men relationer på arbetsplatser är mer komplicerat än så... Se den bloggpost jag skriver om detta idag.

    ReplyDelete
  4. Se'n är det naturligtvis så att det inte skulle finnas många relationer om det inte funnes arbetsplatser -- men denna post handlade inte om moralen i det hela, utan om PR-spinning.

    ReplyDelete