07 June 2010

Pojken bakom väggen i Asplunds rotunda!





TORONTO Här är några av de bibliotek som har min mammas bok Pojken bakom väggen. Låna den där, be ditt eget bibliotek köpa in den eller köp den själv exempelvis här.

Som gammal arkitekturstudent glädjer det mig mycket att boken hamnat i ett av världens vackraste rum: rotundan på Stockholms stadsbibliotek (se bilden högst upp).

/Gunilla

P S Jag noterar för övrigt att boken kategoriserats som Hc, d v s som (svensk) skönlitteratur. Mycket märkligt. Det är ju liksom ingen roman. Det enda som är hittepå är några förnamn, även om berättelsen givetvis är filtrerad genom mammas erfarenheter, känslor och minne.
L (biografier och memoarer) hade varit lämpligare! Undrar om det är Gömda-debaclet som spökar, d v s att de som sorterar böcker numera tar det säkra före det osäkra och klassificerar det mesta som romaner..?!
Jag känner mig frestad att ta itu med detta och få etiketteringen ändrad. Samtidigt tror jag att det är just skönlitterära böcker som får äran att stå i Stadsbibliotekets rotunda – en stor anledning att låta bli att rota i saken.

No comments:

Post a Comment