17 October 2010

Livstecken från Haiti




PORT-AU-PRINCE
Här händer det grejer: gisslandraman och annat spännande. Har slarvat med Haiti-bloggandet, och den närmaste tiden (i New York och Stockholm) blir så intensiv att jag inte tänker utlova så värst mycket bloggande heller. Men men, en och annan bild från Port-au-Prince har jag tänkt visa här framöver.

Ovan ser ni mig på en av de platser där jag trivs allra bäst i hela världen, nämligen i Hotel Oloffsons lounge. Det ser kanske inte ut som om jag trivs, men i alla fall... Hörlurarna (och de blossande kinderna) har jag på mig för att jag just Skype-konverserat med en nyhetschef på en viss kvällstidning. Vi får se vad det leder till.

Många som känner mig tycks tro att jag ”reser hela tiden”, och jag har aldrig förstått varifrån de fått det – för i mina ögon reser jag nästan ingenting numera. Jag tycker att jag mest sitter hemma vid datorn, i Stockholm eller NewYork.
Men jag har insett att de som säger det antagligen jämför med sina egna liv, som kanske innebär några få tjänste- och/eller semesterresor om året eller inte ens det. Jag, däremot, jämför mitt resande med de kolleger som jobbar så som utrikeskorrespondenter bör göra – ständigt ute på nya uppdrag och med passet i bröstfickan!

Det är ju tyvärr inte så många som har det så. Men en av dem är Thomas Nilsson, som jag ofta länkar till. Han reser mer på en månad än de flesta gör under en livstid, för att göra nyhetsreportage för Verdens Gang. Här är en intervju med honom av kollegan Johanna Syrén.

Det som är bra med Thomas blogg, förutom att den är väldigt välskriven, personlig och full av fantastiska bilder och initierat fotografbloggande, är att den låter alla oss fåtöljresenärer komma till Memphis, Louisiana, Island, Chile och andra fantastiska platser!

OK, fåtöljresenär var kanske inte ett helt optimalt sätt att beskriva mig. Denna gång har jag inte hunnit fotografera så mycket i Port-au-Prince, men här är i alla fall ett bevis på att även jag hamnar på fältet ibland – tagen igår kväll när jag var ute och spankulerade omkring i grannkvarteren.



/Gunilla

No comments:

Post a Comment