24 April 2011

Levande bläckfisk, levande radio, usel inramning



NEW YORK
Ibland undrar man ifall producenter, redaktörer och programledare alls lyssnar på de inslag de sänder i förväg...

Idag sände P4 Extra Söndag ett program där min fiancé Edward Blom medverkar som mathistoriker och mattestare – på plats på en koreansk restaurang så långt ut i Queens att tunnelbanan inte går dit. Reportern har skickligt byggt upp inslaget helt och hållet kring hans kunnande och hans livfulla berättande. (Lyssna så får ni höra vad som händer i Edwards mun när han provsmakar bläckfisken! Det börjar vid 43.01 i programmets första timme, klicka här så hittar ni det.)

Men ... trots att redaktionen haft möjlighet att lyssna till inslaget i tio (10) dagar tycks de inte ha gjort det. Som framgår av bildtexten ovan tycks de ha trott att det var reportern som skulle testa bläckfisken (fastän det inte var hennes intention och heller inte skedde i inslaget, vilket de ju hade hört ifall de hade lyssnat).
Och Edwards namn nämndes märkligt nog varken i på- eller avannonseringen i programmet eller på sajten – och av de fotografier vi var snälla att sända till webbredaktören (gratis) har de valt ett där han skyms av servitrisen!

Lite konstigt, Edward är ju en radiopersonlighet som medverkat i massor av P1-, P3- och P4-program och är välkänd för rätt många lyssnare – så lite koll tycker man att de borde ha i Göteborg ... och lyft fram honom lite mer, både i påan och på sajten.

Oh, well – vi hade en trevlig, solig annorlunda dag i Queens, allesammans! Och jag får väl vara glad för att de tog med min fotobyline i alla fall (bilderna tagna endast med en lånad mobilkamera som jag inte begrep mig på alls). Fast jag gillar skaldjursgryte-fotografiet på Edwards blogg (som SR-folket också fick) mycket bättre, även om han ser helt galen ut där...

På onsdag kväll den 27 april kan ni se mer av Edward – i Klockan åtta hos stjärnorna! Tv4, klockan 20.00.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment