09 September 2006

Hoho, Mikael Nestius!!!

NEW YORK För ett tag sedan efterlyste jag att någon skribent skulle ta fallet med Stockholm Citys ursäkt av Sakine Madons krönika till papperstidningarnas offentlighet.

Nu har det äntligen hänt! Denna debattartikel är publicerad i Expressen. Självklart skulle det tre bloggare till att skriva den (så jag antar att min fråga om ifall MSM-journalister alls läser bloggar fortfarande är relevant; "kommer berget inte till Muhammed så ..." och så vidare).

Det jag hoppas nu är verkligen att Citys chefredaktör Mikael Nestius bemöter kritiken! För det har han väl inte gjort någonstans, inte offentligt i alla fall?

Det jag vill veta är såklart hur han får sitt uttalande om valets viktigaste mediefråga
(“Tryckfriheten, som inskränks hela tiden. Det vore kul ifall någon politiker ställde sig upp och försvarade den, men det är det ingen som gör.” Journalisten 23/2006) att alls gå ihop med hur han i exakt samma veva hanterade Madon-krönikan.

Det vore väl intressant?!

Jag har för övrigt ägnat halva lördagen åt att ge redigeringsförslag till en annan krönika om detta yttrandefrihetsärende, som en vän tänker publicera i en stor tidning – så förhoppningsvis blir det mer om allt!

Och en vacker dag får vi kanske också veta varför Sakine Madon tvingats censurera sin egen blogg.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment