06 October 2006

Var är 28-åringarna?

NEW YORK Den nya regeringen är väl en finfin kombination av "tradition och förnyelse". Men jag tänkte länge att det var "bra med så många unga kvinnor i regeringen". Och visserligen är varken Nyamko Sabuni eller Cecilia Malmström särskilt lastgamla (födda 1969 respektive 1968), men ... de är inte purunga heller.

När jag tänker efter är det nog bara jag som blivit gammal.

Den yngsta kvinnliga ministern är alltså 37 år. Ulrika Messing var 28 år när hon blev biträdande arbetsmarknadsminister 1996, liksom Lena Hallengren när hon blev biträdande utbildningsminister.
Nu är Tobias Billström (född 1973) den ende i regeringen som är yngre än jag. Hmmm ... ärligt talat tycker jag egentligen att det är ganska skönt, haha...

Att Nyamko Sambuni blir minister blir naturligtvis en lysande pièce de conversation här i Harlem! (Här finns förresten gott om afrikan-afrikaner, inte bara afrikan-amerikaner.) Liksom att det är två stycken öppna gay-ministrar, alltså Billström och Carlgren – det kommer definitivt att uppskattas här på Manhattan (mer om det i QX).

Men från New York-horisont saknar jag ett namn i regeringen: Inga-Britt Ahlenius (kanske i kombination med Henrik von Sydow, 28)! Nå, några namn måste sparas till framtida regeringsombildningar.

Förresten, gud så mediedramaturgiskt kul att Carl Bildt är tillbaka. Alla inslag med honom är otroligt skojiga att lyssna till. Johan Ingerö har transkriberat ett av dem.

Nu ska jag dra till Café Gitane, Manhattans skönaste kafé! Very NoLita.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment