21 November 2006

Lassbo goes Nobel

NEW YORK Oj, det är verkligen imponerande hur Karolina Lassbo tar sig an uppdraget att bevista Nobelfesten! Läs bara om alla hennes tidskrävande förberedelser här. Roligast (hittills) är postningen om Konsten att rekrytera en dejt till Nobelfesten.

Behöver jag tillägga att jag är avundsjuk? Jag erkänner, det är jag. När jag var liten hoppades jag alltid att min mamma en vacker dag skulle få Nobelpriset i medicin, så att jag skulle få gå på festen i egenskap av barn – och jag väntar fortfarande...

Min tid som Stockholmsstudent är nog definitivt förbi, och jag deltog aldrig ens i utlottningen av studentbiljetterna (jag trodde nog att jag skulle vinna ändå?). I några år var en kompis till mig hela Stadshusfestens toast master, och då kände jag mig ungefär som en stolt mormor när jag kollade på TV-sändningen.
Ett år försökte jag intressera tidningen The European som jag var Stockholms-stringer för att jag skulle få ackreditera mig som Nobelfest-reporter, men de var måttligt intresserade.

Washington-kollegerna lär hamna på en "inför Nobel"-sittning på ambassaden med alla amerikanska (typ, alla!) pristagare. Men här i New York var det bara vissa utvalda reportrar och fotografer (hrmf, inte jag) som fick intervjua Orhan Pamuk på residenset – det mest glamourösa Nobel-evenemanget som kommer att ske här i sta'n, skulle jag tro. Nå, jag fick i alla fall intervjua Orhan Pamuk i några minuter på hans bokförläggares spartanska kontor i oktober, alltid något.

I övrigt ser jag fram emot Karolinas bloggrapportering. Helt klart lottades biljetterna ut till en kvalificerad mottagare.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment