06 November 2006

Lästips: Lisa och Lynas

NEW YORK Missa inte Lisas engagerade upprop till ökad miljömedvetenhet och för minskad konsumtion.

Jag håller helt med henne om att svenska folket inte har någon anledning att känna sig så himla ekologiska. Visst, i jämförelse med genomsnittsamerikanen, så kanske – men inte i jämförelse med så himla många andra.

Jag konsumerar helt klart alldeles för mycket tidningspapper och skor och onödiga reakläder och annat för att kalla mig särskilt ekologisk. Och vad gäller att sluta flyga omkring i världen kan jag inte lova att göra som Lisa. Det är ju mitt jobb, ju... Det enda jag är rätt bra på är att flyga omkring i världen (det vill säga när jag hinner i tid till avgång) (även om jag denna trista höst inte kommit i närheten av en flygplats på .... flera veckor).

När jag var i Grönland i fjol, för att intervjua grönländska fiskare om smältande isar och effekten av klimatförändringar – på den tiden det fortfarande inte var så mycket uppmärksamhet om detta i medierna – kämpade såväl jag som närvarande klimatforskare och Greenpeace-aktivister med att vi alla flyger omkring en hel del. "Ehhh...men vi gör det i alla fall med ett gott syfte", var en av Greenpeanikarnas något grumliga försvar.

Men Robert Corell, en synnerligen klok klimatolog som jag intervjuade med utsikt över Ilulissatfjorden och som verkligen är expert på allt om hur världens polarområden förändras av ökande temperaturer, hävdade dock att det faktiskt är OK att flyga. Hmmm...kanske ska jag maila och be honom utveckla resonemanget! Jag tror att det i och för sig handlade om att det blir möjligt att fortsätta flyga bara man vidtar alla andra åtgärder för minskad temperaturhöjning som föreslås... Good luck.

En som gått ännu längre än Lisa och lovat att inte längre flyga ens till Asien är den brittiske journalisten Mark Lynas. (Han kallar sig "eco-bore"; tror att det var tänkt som ett totalstopp och inte bara stopp för nöjestripper).

Alla som är det minsta intresserade av dessa frågor rekommenderas i alla fall varmt att läsa Lynas välskrivna reportagebok "High Tide", om vad som händer med vädret och hur det påverkar människor runtom i världen (som han besökte på den tid han ännu flög...). Den finns också på svenska: "Oväder; nyheter från en allt varmare värld".

Och Mark Lynas har en riktigt bra blogg, där man bland annat kan läsa att han snart kommer ut med Six Degrees, en uppföljning till High Tide.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment