03 December 2006

Kakbakningsakuten

NEW YORK "Maila mig om ni behöver hjälp, när som helst. Det blir som ett Pastry 911!" sade Francisco Migoya glatt. Han var vår stränge men duktige konditorslärare på CIA igår. (911 = det amerikanska numret för utryckningssamtal, alltså motsvarande 118/90000.) Hehe, I will.

Nu har jag googlat på hans namn och upptäckt något som han inte berättade: att han var executive pastry chef The French Laundry innan han kom till CIA. Oj! När jag frågade var han jobbat mumlade han bara något om Kalifornien.

Det är alltså ungefär som att ha varit på ett litet korpfotbollsläger, och först efteråt inse att det var Henke Larsson som tränade en!

The French Laundry anses av många bedömare vara jordklotets bästa restaurang, eller i alla fall den västra hemisfärens. Jag och en fotograf/f d fine dining-kock gjorde en gång studiebesök där, alltså i Yontville (Napadalen i Kalifornien, norr om San Francisco; vi var där för att göra ett reportage för Gourmet). Men jag fick draaaaaa in min kompanjon dit – han hade sådan respekt för stället att han knappt ville beträda deras parkeringsplats! Han höll på att dö när vi fick kika in i självaste prepp-köket, ungefär som en muslim som äntligen får kyssa den svarta stenen i Mecka.

Den som orkar registrera sig (det går snabbt) kan läsa en intervju med Francisco Migoya på Pastry Scoop, om när han ännu var på The French Laundry. De desserter han talar om där var bland dem vi fick laga igår, om än såklart med en lägre komplexitetsgrad: strawberry shortcake, tapioka med kokossorbet, variationer på chokladdesserter och lite annat.

Han tipsade också om en sajt där man kan köpa tapiokakulor, guldpulver, chokladsammetsspray och andra skojiga ingredienser, samt alla tänkbara pralinformar, spritsar och andra konstiga dekorationsredskap – klart beroendeframkallande.

Och vad hittade jag där – om inte en sak som jag genast sätter upp på julklappsönskelistan.

/Gunilla

2 comments:

  1. hihi....alltså du Gunilla, ditt förhållande till matlagning å bakning är ju i det närmaste religiöst....

    ReplyDelete
  2. Hmmm...ja, kanske det... Nå't ska man ju tro på? Det finns vissa parelleller. Och CIA är inrymt i ett f d jesuitkloster, så det är som att träda in i ett tempel!

    ReplyDelete