28 January 2007

Kisumu – rymden

STOCKHOLM I början av november skrev jag om risken för övermättnad på Fuglesang-rapportering, och jag antar att det blev ännu värre än vad jag då anade. Men idag läste jag en intressant Fuglesang-spinoffartikel, om hur rymdforskning hänger samman med u-landsforskning, bostadsutveckling och resursplanering. Läs Maria Nyströms och Johanna Åkessons text i Expressen (23/12) här, och en intervju med Maria Nyström i SvD (2005-07-09) här!

Läs också inlägget om ett utbildningsprojekt lett av Maria Nyström i Kisumu i Kenya, i Approximationer – en av Sveriges mest välskrivna och intressanta bloggar! Som Erik Berg antyder är utvecklingen av livet i världens slumområden – där omkring en miljard människor lever – en av vår tids viktigaste utmaningar. (Undrar om jag hade vågat dra iväg på ett liknande projekt under min tid på arkitektlinjen? Antagligen inte. U-landsarkitektur var så'nt som enstaka kufar och möjligen de i Lund höll på med. Och för egen del kan jag inte minnas att jag hade någon särskild längtan att dra till Afrika. På den tiden.)

/Gunilla

No comments:

Post a Comment