03 January 2007

Man blir förvirrad...

PANJIM, GOA ...av att resa omkring i världen.
Just nu sitter jag på ett litet hak mitt i sta'n, en skum krog där alla gäster - utom jag - är män, som tjattrar och kollar på en filmrulle på TV:n mitt i lokalen, och där bartendern/-ägaren inte kunde tillfredsställa mitt önskemål om ett glas vin eller [den lokala specialiteteten] portvin.
Här dricker alla öl eller sprit, så det fick bli en liten öl. Poängen med att gå in just här var att haket ligger vägg i vägg med en otroligt modern Apple Store, vars trådlösa nätverk jag försöker surfa in på...men det går inte så bra.
Bollywood-filmen på TV:n borde kanske ge en ledtråd, annars är det svårt att komma ihåg att jag är i just Indien. Det låter mest pangpang från det hållet. Belysningen är så skum och jag undviker att titta upp, så jag ser inte så många av de andra gästerna och jag känner inte igen deras konstiga språk - men det blinkar en stor jultomte i fönstret, och på det stora hela skulle just denna bar kunna ligga i Portugals hamnkvarter eller i Macao eller nå't. Ibland får jag en blackout och glömmer bort var i världen jag för närvarande befinner mig.

Uppdatering: I april blev jag förvirrad igen, för då hamnade jag på en besläktad portugisisk pub i Kapstaden, Sydafrika.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment