14 February 2007

Mer om Monocle (nu med E24-länk)

STOCKHOLM Idag har jag min första text i SvD:s Näringslivsbilaga på evigheters evigheter (det var annars där jag började min frilansbana, 1995).

Den handlar om Tyler Brulés nya magasin Monocle. Jag intervjuade alltså honom på Haga Forum igår.

Dessvärre har jag så svårt för korta format. 2 500 tecken fick jag skriva. Det är ganska kort – eller normalt, antar jag.
Jag borde kanske inte vara journalist, för jag har alltför svårt att stryka bort så många intressanta saker och att komprimera. Nu kan jag knappt läsa igenom texten, för att jag tycker att det blev fel formuleringar kvar och att jag borde ha skrivit allt helt annorlunda. Jag hade skrivprocessen under kontroll, tyckte jag – men så fick jag ett väldigt viktigt telefonsamtal från Amsterdam, en indisk intervjuperson som jag hade jagat i flera veckor och mer intensivt i flera dagar, och som jag var tvungen att tala med genast och länge. Hade inte det samtalet kommit hade jag hunnit lägga mer krut på att läsa igenom Monocle-texten mer kritiskt. Och så hade den stackars SvD-redigeraren sluppit bli stressad.

Well. Om jag orkade skulle jag ju kunna skriva in intressanta bonusfakta här på bloggen (eller en helt ny text...). Men det gör jag inte.
Det blir bättre om ni läser vad redaktionschefen Andrew Tuck berättar om starten och hur man gör tidning här i Independent istället.

Uppdatering: Den stressade redigeraren var även en begåvad redigerare. Mot alla odds hann han kasta om i texten och vässa ingressen, så att det nog blev bättre. Texten finns här.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment