05 February 2007

Vad är en bal på slottet..?

STOCKHOLM Jag är tyvärr sedan länge ur Stockholms-loopen – har aldrig någon koll på vad som händer och får inga inbjudningar till något.
Först tre dagar efteråt insåg jag exempelvis att jag såsom varande någon slags stadigvarande Gourmet-medarbetare förmodligen hade kunnat lura mig in på Årets Kock-minglet på Grand Hotel, som enligt samstämmiga uppgifter var ovanligt lyckat och kul (se rapporter här, här, här, här, här och här). Det skedde dessutom en kväll då jag satt hemma och hade ovanligt tråkigt.

Tja, sedan har vi Nöjesguiden-festen, ELLE-galan, diverse releasepartyn och annat skoj som verkar hända i Stockholm ... för att inte tala om alla seriösa middagsbjudningar som jag inbillar mig att folk har hemma hos varandra. Utan mig!

Så, man har väl inte roligare än man gör sig. Jag ägnade större delen av lördagen åt mitt nya beroende: matlagningskurser. För första gången på svensk mark. Närmare bestämt en dag på Restaurangakademien (som är med och arrangerar Årets kock, big irony) med Andreas Hedlund, som höll i "Teknik för hemmakocken".
Extremt bra och roligt! Kursen hävdade sig mycket väl gentemot mina amerikanska CIA-kurser (fast den var sisådär 50 procent dyrare...1 900:–!). Nu har jag lärt mig göra finfin crème brulée enligt recept av Joel Robuchon, och måste genast investera i (socker)brännare samt alla andra sci fi-tillbehör (sifoner och så'nt – ja, jag vet, jag är tio år sen).

Exempel på andra rätter jag kan tänkas laga en vacker dag, som ett direkt resultat av inspiration från Andreas: rimmad piggvarsfilé, ossobuco och gruyèreskum med inlagda aprikoser. För att inte tala om alla smarta metoder för att tillaga kött och fisk på låga temperaturer.

Tyvärr har jag på grund av ofrivillig ommöblering härhemma inte riktigt plats för middagar just nu (eller måltider överhuvudtaget) – så ni får komma och äta hos mig hemma i USA istället. Snart drar jag tillbaka och försöker hamna i någon slags loop i New York istället.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment