16 May 2007

18–1?

NEW YORK Häromdagen skrev jag om den förkrossande mans-dominansen bland de reportrar och fotografer som följt Fredrik Reinfeldts besök i New York. Eftersom det finns flera manliga journalister baserade i Washington som inte var med i New York, så trodde jag att ställningen skulle utökas från 15–0 till kanske ... 18 eller 19–0. (SvD har förvisso en kvinnlig korrespondent i Washington, men hon är bortrest.)

Som om det vore en tävling! Nä, men jag tycker en sådan extrem ojämvikt är intressant.

På en av bilderna från evenemanget i Ovala rummet såg jag dock en (1) kvinnlig reporter (kände inte igen henne och har ingen aning om vilket medium hon kan ha representerat) så det blev väl 18–1 eller så! Uppdatering I: enligt en kollega var från ett amerikanskt medium. Håller vi oss till de svenska medierna får man nog räkna med 18–0.

Uppdatering II: I Sacramento dök min duktiga kollega Tina upp och skrev för TT!

18–1 alltså (i den totala svenska "Reinfeldt-i-USA-bevakningen", blott en handfull reportrar var i Sacramento)? Nä, det kom en man till – så 19–1 blev det nog, tror jag (ej kollat siffrorna med ansvariga i Washington).

/Gunilla

No comments:

Post a Comment