07 May 2007

Dagens hjälte/geni: Daniel

NEW YORK Daniel kommer från Malaysia och jobbar på Apple Store Genius Bar på Femte Avenyn. Jag fattade inte så mycket av vad han sade (en kombination av hans knackiga datornördsengelska och ställets envist höga popmusik/dåliga akustik). Men tack vare handpåläggning, ett reparationsprogram, installationsskivor på en extern hårddisk och sisådär 45 minuters tålamod från oss båda fick han datorn och dess korrumperade filer att repa sig och fungera som vanligt igen! Ljuvligt. Hela helgen var verkligen helt förstörd av allt strul, kunde inte alls jobba och ligger nu ännu mer efter än vanligt med allt arbete och alla mail (som ni märkt) och allting annat.

Apple Store är verkligen fantastiskt – vet någon varför de inte öppnat i Sverige, med dess höga marknadsandel, för länge sedan? Det skulle ju sitta som en smäck i Stockholm - och ja, på andra platser i Sverige också, såklart. Nu finns ju Mac-datorer att få tag på på lite fler platser än tidigare och syns liksom bättre i det offentliga, men under sååå många år (jag har varit Mac-användare sedan 1990) fanns de mest bara ute på Frescati och Albano och i osynliga B2B-butiker.

Uppdatering: De bygger en ny och ännu större butik i New York (den tredje): närmare bestämt i Meatpacking District = direkttunnelbana hemifrån.

Nu – ut i vårsolen och så småningom på cocktailmottagning med/för mininstern med regeringens snyggaste förnamn!

/Gunilla

6 comments:

  1. hmm...vem är det? Ministern alltså...Sven-Otto...?

    ReplyDelete
  2. Hmm...jag igen med en liten bekännelse. Ehum..en av de första grejer jag brukar göra är att besöka Apple Store nere på Prince Street...! Och varför har det inte öppnats en Apple Store i tex Stockholm...? Nästan konstigt ju.

    ReplyDelete
  3. Sven-Otto Littorin var här för två år sedan, när han var partisekreterare (m). Jag sade hej till honom på en mottagning på Svensk-Amerikanska Handelskammaren. Han var där i sällskap med Per Bill – som på ögonen såg ut som att han trodde att vi på denna sida Atlanten inte kände till hans färska barnvagnseskapader i Stockholm, men det gjorde vi (jag) förstås – och en massa andra moderater.

    Nä, en annan minister!

    ReplyDelete
  4. Haha...Sven-Otto och Per Bill....lite Bill å Bull över det... Hmm..jag gissar på Gunilla Carlsson då...biståndsministern...hon har ju ett fint namn...;)

    ReplyDelete
  5. Biståndsministern, just det! Om ett tag kommer miljöministern hit till New York, hans förnamn är ju också rätt snyggt.

    ReplyDelete
  6. Hmm..Andreas? Har jag missat nåt...vad är snyggt med det...?

    ReplyDelete