21 May 2007

Konversation med min far

Pappa: Är du frisk nu?
Jag: Jamen det är väl klart, det var ju flera veckor sedan jag var sjuk!
Pappa: Jamen... Jag var inte säker, det var så länge sedan jag pratade med dig. Men vad var det för sjukdom då?
Jag: Tja, inte malaria i alla fall, som jag trodde... Travellers' diarrhea, säger de här. Mamma tror att det blir turistdiarré på svenska. Men jag är inte säker på att det är exakt samma sak.
Pappa: Turistdiarre? Det kan det väl inte ha varit!
Jag: Eh, jo. Det var läkarnas diagnos i alla fall. Varför skulle det inte kunna vara det?
Pappa: Men du var ju i Afrika! Det kan väl inte bara ha varit något du åt!
Jag: Tycker du att det borde kallas något mer dramatiskt afrikanskt? Umbujumbu-infektionen, liksom?
Pappa: Haha, just det, kanske det.
Jag: Det kan väl visst ha varit något jag åt. Men jag kanske fick det av en bakterie när jag borstade tänderna.
Pappa: Jaha.

Det framgår kanske inte av ovanstående, men pappa är en garvad resenär som i november besökte Sydafrika och Zimbabwe (utan sjukdomar, vad jag vet). Och jag håller med om att det lät allför prosaiskt och simpelt med travellers' diarrhea... Fast jag vet inte var man borde få den om inte på resande fot i exempelvis Afrika!

/Gunilla

2 comments:

  1. För några somrar sedan blev jag så sjuk som jag inte trodde var möjligt. Samtidigt som jag drabbades av snudd på förlamning i axlar och nacke golvades jag i tre dygn av hög feber och tung sömn.

    Jag kunde aldrig föreställa mig att jag skulle må så illa.

    Till min besvikelse visade det sig att den sjukdom jag trodde skulle bli min bane hette "Ockelbo-sjukan". Visserligen är det en svensk variant på malaria, den är i alla fall mygg-spriden, men det lät inte särskilt glamoröst. Ingen blir liksom imponerad av att man genomlidit en svår dust med Ockelbo-sjukan.

    Så jag förstår hur du har det. Säg Umbujumbu, du. Det kommer att funka bättre.

    ReplyDelete
  2. Hehe, Ockelbo-sjukan, otroligt! Det hade jag helt missat existerade!

    ReplyDelete