22 June 2007

Monomani – L-gate (Lundabetygen)

NEW YORK Häromdagen skrev jag ju om Sven Otto Littorins c-uppsats på ekonomlinjen i Lund, och att den fick betyget VG, väl godkänt. (Studierna bedrivna i huvudsak 1988–91, uppsatsen klar i juni 1993. Uppdatering 22/6: Det är naturligtvis vansinnigt fånigt av Expressen att göra en grej av detta. I ett CV är det helt OK att skriva de år man de facto bedrev studier, oavsett senare kompletteringar, sedan får man lägga till det årtal då man blir klar med sin examen – om man blir det...)

Hade då tänkt lägga upp det s k Ladok-utdraget också, men kom först nu på hur jag skulle göra. Så om någon är intresserad...även om storyn vid det här laget är lite överspelad.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
Uppdatering (5 juli): Här låg tidigare två sidor Ladokutdrag med Littorins betyg från Lunds universitet. Som en kommentator påpekade är det knappast förenligt med PUL – eller ens i publicistiskt syfte särskilt klokt, kan jag tillägga – att lägga ut någons personnummer på nätet på det viset. Hade inte tänkt på det, eftersom jag inte ens behövde personnumret för att få ut handlingen. Men eftersom jag inte vet hur jag ska "stryka över" personnumret i filen så tar jag istället bort betygen! De har väl spelat ut sin roll vid det här laget.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Här kan ni se affärsplanen (?) från New York som blev Lurifax University-examensarbete i brevlådan. Oklart om den skulle ha fått VG i Lund, kanske inte.

Universitetet i sig har som jag skrev igår dunstat från nätet – undrar faktiskt varför?! Kan inte undanhålla er Bultens i Bo kommentar om detta (mina fetstilningar av de mest komiska poängerna):
[Fairfax University] utnyttjade verkligen inte att man några dagar hade en svensk regeringsföreträdare som hyllade kvalitén hos sitt universitet. Tvärtom, istället för att i reklamsyfte länka till svenska regeringens hemsida valde man att (---) [deleta] hela universitetet. Bort från internet, finns inte mer, har aldrig funnits.

Därmed har alla personer som likt Sven Otto slitit (och betalat) för att få ihop en examen numer inte ens har en hemsida på internet att styrka existensen av sin läroplats med. Naturligtvis bör dessa vända sig till Caymanöarnas konsumentverk för att få pengarna tillbaka nu när deras dyrköpta examina har blivit helt värdelösa (i den mån de inte var det förut).
Bevare mig för att någon skulle få för sig att lägga upp mina examensarbeten någonstans... Fast tyvärr existerar de flesta av dem inte ens, annat än som jättebra idéer och halvfärdiga arbeten i datorn! (Ett om kinesiska konstnärers syn på mänskliga rättigheter, civilsamhället och demokratiseringsprocesser; ett om Italiens arbete för att accepteras som permanent medlem i FN:s säkerhetsråd; ett om Amerika-bilden i Cesare Paveses roman Månen och eldarna. Det förstnämnda kanske jag totar ihop en vacker dag, men det kräver en massa fältarbete i Peking.)

Jag har alltså lyckats få ihop flera hundra poäng och två akademiska examina utan att skriva någon c-uppsats (däremot flera finfina b-uppsatser). På SIPA skrev man inget examensarbete alls, och på JMK valde jag att istället för en uppsats göra en reportageresa till Australien (examenskurs i utrikesjournalistik). De texter jag skrev då, i slutet av 1996, skulle absolut inte hålla för offentliggörande ... nu 11 år senare. Ärligt talat gled jag mest omkring i Australien. Så jag har full förståelse för Sven Otto Littorins tvekan för det där med offentliggörande.

Kolla gärna på detta webbklipp – fem minuters underhållning från SVT, där Littorin ger ett ickesvar på frågan om ifall han har en akademisk examen eller ej, förklarar att han inte bor i Oregon, och vägrar säga ifall han tycker att det vore en merit om en arbetssökande till Arbetsmarknadsdepartementet har en examen från Fairfax University. Vill ni inte kolla på klippet kan ni läsa vissa godbitar här. (Förresten, hur kommer det sig att 85 procent av alla SVT- och SR-journalister är män i 30/40-årsåldern med glasögon och rakad hjässa?)

Nu dags att göra något vettigare än att skriva mer om detta – sova!

/Gunilla

P S I flera dagar har jag grubblat över vilka som kan tänkas ligga bakom Friktion, och efterlyst information genom olika bloggkommentarer utan att få hjälp. Men Neo är på gång med ett avslöjande...

21 comments:

  1. Åhh...jag gillar ditt grävande i L-gate!!! Som du vet är ju Sven-Otto min favorit...och intervjun i aktuellt är ju obetalbar!!!

    Ha en bra midsommar på dig!

    Kram.

    ReplyDelete
  2. Hur kunde eller kan han tro att det bara är att plocka bort examen och så blir det bra sen?! Whoops, delete och så pang bom bra. Jag menar, hallåååå??

    Glad midsommar!

    ReplyDelete
  3. Peter,

    Bra att du gillar mitt eeeehhhh ... pseudogrävande.
    Jag har faktiskt tänkt göra ett gestaltande litet bloggreportage från Kreabs kontor i New York en vacker dag också, men har tyvärr svårt att tänka mig att det blir av just nu.
    Sven Ottos chef och jag fann varandra på telefon och jag fick en inbjudan dit, men eftersom hon har en man på sjukhus ligger jag lite lågt.
    Har förresten varit på det kontoret tidigare, eftersom jag har en bekant som jobbar med Strategy XII, men det var flera år sedan

    Jessika,

    En deletad examen är väl också en examen? ;-)


    Glad midsommar på er båda!

    ReplyDelete
  4. Hej Gunilla,

    Ville bara säga att du tycks vara en oerhört kompetent journalist. Om det funnits fler av din sort hade Littorin inte kommit undan så enkelt.

    Keep up the good work!

    Martin Karlsson

    ReplyDelete
  5. Tack, Martin! :-)

    Jag har i och för sig inte haft som mål att sätta dit Sven Otto Littorin. Men till skillnad från somliga kolleger hade jag nog kunnat skilja på Masters- och magisterutbildningar i alla fall...och på befintliga och obefintliga universitet!

    ReplyDelete
  6. Mer fakta. Och riktiga kopior. :) Trevligt i denna tyckar-orkan.

    OK, karln har några VG, några G, och har tagit ganska lång tid på sig. En inte helt ovanlig filkand. Varför bluffa med mer?

    Grundligt jobbat, hit kommer man tillbaka. :)

    ReplyDelete
  7. Nej, det tråkiga i historien är att han verkar vara en av Sveriges trevligaste och duktigaste ministrar, så det är nog få som velat "sätta dit" honom.

    Bortsett möjligtvis från högerfolket på Kreab, om man får tro Niklas Ekdahl.

    ReplyDelete
  8. Hej Jacob och välkommen hit och välkommen tillbaka!

    Bara för att allt ska vara korrekt – det finns alltså ingen fil kand eller examen på ekonomlinjen. Det fattades åtminstone en kurs i statistik... Så nära!

    ReplyDelete
  9. Martin,

    Stämmer nog att få velat sätta dit honom. Men en så social person som Littorin verkar vara har ju också träffat massvis med personer genom tiderna – och eftersom det skvallras och snackas om sådant här ska han nog vara glad att det inte bubblat upp fler "jag har hört att..."-vittnesmål i spalter och kommentarfält.
    Nå, framöver får han nog finna sig i att figurera i skämtteckningar och satirsammanhang.

    Jag tycker ändå inte det har kommit fram så tydligt att massvis av amerikaner på höga poster i Washington har kommit undan med samma grej.

    ReplyDelete
  10. Denna länk till NEO-bloggen är intressant. Kanske i synnerhet i förhållande till vissa kommentarer ovan?

    http://www.magasinetneo.se/blog/archive/2007/06/23/friktions-fiktion-neo-avslojar-dubbelspelet-bakom-littorinaffaren

    ReplyDelete
  11. Tack, Leffe! Har läst (även om jag hittade länken först via massmail från Neo), och ska följa fortsättningen med spänning...

    Ska naturligtvis också fundera över hur pass lurad jag själv känner mig av den eventuella/troliga planteringen.

    Absolut till viss del, är svaret tillsvidare, även om jag själv hoppas att jag lyckats visa med vilka bevekelsegrunder jag skrivit!
    Tycker själv, som jag ju skrivit tidigare, att jag varit delaktig i ett s k bloggdrev – men även att jag visat på motbilder, som att Littorin fick VG för sin c-uppsats i Lund.

    Och min bakgrundstext, som skickades ut via TT till alla medieredaktioner häromdagen, visade ju också – tycker jag – att skumma examina från icke ackrediterade universitet inte ansetts vara så allvarligt i USA som gjorts gällande i nyhetsflödet.

    Men nu kan ju storyn bubbla vidare ett tag till..! Om Peters Wennblads indiciekedja håller hela vägen är det ju en lysande kartläggning av en plantering, och isåfall mycket viktig lärdom för såväl bloggare som journalister.

    Jag lägger till etiketten "journalistisk transparens" för detta inlägg..! Och "metablogg".

    ReplyDelete
  12. P S Jag kanske ändå får ta åt mig en del av Peter Wennblads resonemang:

    "...de bloggar som oreflekterat exploaterat nyheten om Littorin har bevisat att inte heller de, trots tid och oberoende som kanske saknas på en redaktion, kan motstå drevets likriktande logik."

    Visst ligger det mycket i det (även om jag tycker att jag själv inte varit helt oreflekterad...)!

    ReplyDelete
  13. Samtidigt är nyhetsvärdet i det hela oantastligt. Det är en bluffexamen, en svensk minister skyltar med den och ger inte bra svar på de frågor som ställs.

    Om detta skall det rapporteras.

    Sedan kan historien om varför detta dras upp, just nu, i sig varaa intressantare än bluffexamen som sådan.

    Men det betyder inte att historien om bluffexamen är ointressant, inte heller bakgrundsmaterial kring denna.

    Ibland blir det väldigt tydligt hur svag gränsen mellan opinionsbildande journalistik och partipolitik är, hur mycket personkonflikter som ryms inom de båda områdena samt hur viktigt det är att nyhetsjournalister (inkl. s.k. kommentatorer) försöker upprätthålla gränsen.

    Jag gillar din stil med att när det finns skäl att fundera över om du har en tunn gräns (dvs. en personrelation) välja transparens istället för att försöka dölja.

    Men det blir kul att se fortsättningen på denna historia, om det nu blir en fortsättning. Metanyheter blir väl sällan så stora?

    ReplyDelete
  14. Nej, detta kommer nog att bli en fortsättning enbart bland berörda bloggare, skulle jag tro, och möjligen någon liten ledarkrönika och max en text i nå'n branschtidning.

    Dels för att det är alltför meta och för att alla nog är hyfsat trötta på storyn; dels för att Sverige ju nu går in i stora sommarstiltjen!

    Enda undantaget är om Neos avslöjande bara skulle vara toppen på ett konspirativt isberg...eller om något annat graverande skulle komma fram.

    Visst är det bra med journalistisk transparens, vilket blivit en av denna bloggs bevekelsegrunder. (Önskar dock att jag kunde vara än mer transparent, t ex avslöja vissa saker som kolleger berättar för mig i förtroende ibland, men... Det skulle de inte gilla!)

    Jag undrar ju verkligen varför inte Andreas Bergh skulle ha kunnat presentera Lurifax-avslöjandet under eget namn på sin blogg?! Det hade ju hållit ändå. Om PW:s planteringsbild håller blir intrigerandet ju bara pinsamt.

    ReplyDelete
  15. Jag kan tänka mig att det utpekade Friktions-gänget (om det nu stämmer) anser att de har lämnat den politiska ankdammen och dess skvaller och nuförtiden är seriösa forskare.

    Seriösa forskare (hos "borgerliga forskningsinstitut") håller kanske inte på med politiska utspel och att bussa kvällspressen på borgerliga ministrar?

    Man kan såklart bara spekulera.

    ReplyDelete
  16. Hmmm... Vet inte, tycker inte det stämmer riktigt. Friktions inlägg är ju ändå väldigt sakliga, tycker inte tonen skiljer sig så mycket från vad som funnits på Berghs Betraktelser.
    Och vore syftet verkligen att "få bort den sossige arbetsmarknadsministern" hade de nog kunnat hetsa runt mer bland bloggkommentarsfälten.
    Däremot finns det kanske någon fjärde person i Friktionskretsen som har någon anledning att vara anonym?

    Neos kartläggning kommenteras intressant här:
    http://deepedition.com/2007/06/24/littorin-gate-kontringen.

    ReplyDelete
  17. Tycker också att det är konstigt att så många bloggare som kommenterat Peter Wennblads granskning skrivit om "kopplingar till folkpartiet", t ex här. Visst är det intressant att personerna i fråga på 90-talet satt i LUF-styrelser, men att – kanske omedvetet? – få det att antydningvis låta som att detta är politisk dyngkastning från partikansliet är underligt.

    ReplyDelete
  18. Här görs en ännu tydligare (enligt mig tveksam) koppling till Folkpartiet.

    ReplyDelete
  19. ...sedan kan man ju spekulera i vad Neo hade för motiv att släppa sitt famösa "avslöjande"... osv...

    Jag har inte skrivit i friktion om Littorin och jag har därför hört av mig till Expressen för att få en rättelse. Också mitt påstådda partimedlemskap ber jag dem korrigera.

    Det verkar som att många reagerar reflexmässigt så fort någon använder uttryck som "dubbelspel" och "lynchstämning". Men den som tittar lite noggrannare ser att det enda som hänt är att någon påstått att undertecknad och två andra ligger bakom ifrågavarande artiklar. Beläggen saknas fortfarande. Så länge inga sådana belägg presenterats anser jag att jag har en rätt att bli tagen på orden.

    Vänliga hälsningar,
    Martin Karlsson

    ReplyDelete
  20. Det kanske är fler kockar som kan misstänkas sitta i eller nära den kokande soppan - rykten hos Jonas Morian säger att Neo:s Sofia Nerbrand själv skrivit på Friktion.

    "Vad både Neo och Expressen dessutom taktfullt undviker att nämna är att även Neos grundare och chefredaktör Sofia Nerbrand ingått i Friktions redaktion. Hon kan därför misstänkas ha ganska god insikt i denna redaktions arbete och varifrån de fått sina uppgifter. Ändå är det Peter Wennblad, inte Sofia Nerbrand, som skriver alla Neos blogginlägg om Friktion."

    Det här blir ju roligare och roligare. Sveige är onekligen ett mycket litet land, och dess liberala skribenter verkar inte vara fler än att alla känner alla.

    ReplyDelete
  21. Ojojojojojoj... En riktig bloggsoppa, på min ära! Och snart är det dags för Almedalen (i år utan min medverkan, dessvärre)...

    Gunilla
    f n i House of Sweden, Washington

    ReplyDelete