19 June 2007

Läs Högskoleverkets rapport!

NEW YORK Som ni märker har jag svårt att släppa det här med Littorin-gate...

Ni får gärna tolka det som en kombination av flyktbeteende/prokrastinering, samt fullkomlig fixering vid akademiska poäng (själv har jag alldeles för många).

Och jag skulle ju hellre skriva om FN och Sudan eller nå't, men så blir det nog inte idag heller. Oh, well. Är det bloggdrev så är det – men ovanligt motiverat, tycker jag.

Jag vill rekommendera alla läsning av Högskoleverkets rapport om bluffexamina, som åberopats här och var i debatten (minns inte var jag såg det först och kan inte ge cred). Rapporten kom 2005, och kan laddas ned här. Titeln är "Bluffuniversitet och falska examensbevis", och rapportförfattarna heter Erik Johansson och Henrik Hansson.

Framför allt borde statsminister Fredrik Reinfeldt läsa den, och kanske ta tillbaka sitt dumma uttalande om att han "är nöjd" Sven Otto Littorins förklaring.

Här gås cornflakespaket-universitetens tvivelaktiga verksamhet och marknadsföring igenom på ett snabbläst och överskådligt vis! Jag fick bland annat lära mig att svenska universitets diplom gärna förfalskas, för att originalen inte alltid görs på kvalitetspapper och därför är lätta att efterapa.

Värt att notera att väldigt många av de webbadresser som rapporten anger redan nu – två år senare – blivit inaktuella... "Nobel University" – ett amerikanskt-koreanskt bluffuniversitet med domänhemvist i Stilla havet – finns t ex inte på http://www.nobel.ac utan på http://www.nobelu.ac.

För er som inte orkar ladda ned och läsa kommer här ett par godbitar:
För några år sedan ansågs inte bluffuniversitet och deras falska examensbevis vara något problem. Detta har dock förändrats och idag finns det i Sverige exempel på hur falska examensbevis används och utnyttjas för att vinna fördelar till och med av lärare och forskare inom universitet och högskolor. I vilken omfattning de falska examensbevisen cirkulerar i övriga samhället känner inte Högskoleverket till, men en gissning är att problemet där är ännu större eftersom riskerna att upptäckas är små och arbetsgivarnas [jfr Reinfeldt/GK] medvetenhet om bluffuniversitet torde vara låg.
(– – –)
År 1996 fick Högskoleverket en förfrågan från Ungern gällande ett doktorsdiplom (Doctor in Economical Sociology) utfärdat av The Interntional Cultural Academy med en adress till Celeste Institute i Vällingby utanför Stockholm. Enligt institutets president, som då var bosatt i Sverige, utfärdades doktorsdiplom till utländska medborgare i påstått samarbete med en icke-existerande högskola i Budapest samt FN:s fredsuniversitet. Enligt Patent- och registreringsverket var Celeste Institute AB vid tidpunkten registrerat för verksamhet inom området ”skönhet och hälsovård”. Högskoleverket polisanmälde ärendet och en förundersökning mot Celeste Institute AB inleddes men lades ned 1997.
/Gunilla

5 comments:

  1. diploma mill = (högskole)examensfabrik?

    ReplyDelete
  2. Ja, "examensfabrik" är inte dumt! Kanske "diplompress"?
    Högskoleverket har valt termen "bluffuniversitet" och anger även "falska universitet" inom parentes.

    ReplyDelete
  3. ...det är Friktion som ska creddas även här. De hänvisade till rapporten redan i det första inlägget.

    ReplyDelete
  4. Petter,

    Aha, där ser man. Det måste jag ha sett. Fast det var någon annan blogg som fick mig att ladda ner rapporten... Tja, Friktion har ju i alla fall redan fått rejält med creddar (av mig och andra)!

    ReplyDelete
  5. Eftersom man inte använder diplom i den bemärkelsen i sverige, när det gäller högre utbildning, så funkar det väl inte riktigt. Diplom var sånt jag fick på simskolan ;). Och när jag tog examen i teceremoni i japan också visserligen ;).

    ReplyDelete