25 June 2007

Truly a question of safety

WASHINGTON DC Oops, nu sprack minsann ett jobb till! Fick precis nedanstående mail från en så kallad "literary agent" i New York. Detta är nog första gången under mina tolv år i yrket som jag har fått en intervjuförfrågan avslagen av säkerhetsskäl.

Jag vill inte skriva här och nu vem den tilltänkta intervjupersonen är, så ni får tyvärr svårt att värdera detta. Det är en kvinna som garanterat utsätts för en hel del hot, och veritabla sådana som måste tas på allvar – men hur hotbilden skulle kompliceras av att ha en journalist i hasorna vid annars offentliga framträdanden är jag lite osäker på.
Dear Gunilla,
I hope you had a wonderful weekend.
We have discussed your proposal for an interview with [X]. Unfortunately, because of her already full schedule and the security risks involved, we cannot set up an interview such as you proposed. Please understand, it is truly a question of safety as well as a result of her excessively busy schedule.
Thank you for your interest, and I apologize that I cannot honor your request at this time.
All best,
L
Synd ändå, när jag nu hade lyckats klura ut en spännande person att intervjua om viktiga samhällsämnen. Jag hade i alla fall kunnat få träffa henne på Bokmässan i Göteborg i höstas...

Uppdatering: jodå, visst har jobb spruckit av "säkerhetsskäl" tidigare, till exempel intervjuerna med naxaliterna i Indien tidigare i år.

/Gunilla

1 comment: