25 June 2007

Kvavt i huvudstaden

WASHINGTON DC Sedan jag lämnade förmiddagens kontor, Caribou Café i en halvobskyr del av innerstaden, har jag ägnat mig åt att:
a) besöka tvätteriet Custom Cleaners vid en strip mall i nordöstra Washington, där massvis av amerikanska och sydkoreanska medierepresentanter bevittnade herr och fru Chungs glädje över att slippa betala 54 miljoner dollar till sure domar Pearson som stämt dem på nämnda belopp för brister i "nöjd kund"-garantin.
Kanske blir det ett litet bloggreportage med bilder endera dagen. Delade taxi därifrån med New York Times' reporter, hon hade bevakat storyn from the bitter beginning och gav mig lite intressant bakgrund. Vad jag nu ska med den till! Svenska medier nöjer sig ju med byråernas bevakning i rewritad form av denna typ av (pseudo)händelser (nog så traumatisk, naturligtvis, för familjen Chung!). Schysst story ändå, tycker såklart jag, och åkte dit trots att jag inte lyckades sälja in den – mest för att inte bara sitta vid datorn precis hela dagen utan istället liksom träffa nyheterna (uttryck lånat av Nuri Kino). Det är dessvärre svårt att konkurrera med webbreportrarna i Stockholm – eftersom jag ju konkurrerar med kvalitet och närvaro, och inte med pris. Bristande efterfrågan!
b) intervjua en person på svenska ambassaden om "den transatlantiska länken" vad gäller säkerhets(politiskt) samarbete i vid bemärkelse. Faktiskt det enda jobb här i Washington som inte spruckit.

Ikväll blir det besök på Indique!

/Gunilla
på House of Sweden (över vilket planen flyger lågt som vanligt...)

No comments:

Post a Comment