08 November 2007

$US 1 = SEK 6,28!

NEW YORK Sannolikheten är hög för att ni får julklappar från New York i år. Enligt rapporter från Century 21 och andra shopaholic-paradis här på Manhattan talas det väldigt mycket svenska i butikerna nu... Flygplanen går fulla mellan Arlanda och Newark, och en hel del stockholmare dyker upp här med tomma resväskor. Jag träffade häromdagen två av dem som var alldeles saliga efter en rejäl omgång på Woodbury Common Outlet.
När jag var student här i sta'n, det vill säga i början av detta millennium och till och med 2002, stod dollarn ett tag över 11 kronor. Det var inte roligt.

/Gunilla

2 comments:

  1. Första gången jag reste till USA, måste ha varit 1974, så stod dollarn i 4:50 eller något ditåt.

    Billigaste motellet under två månader kostade drygt 8 USD (< 40 kr). Köpte en ett år gammal Pontiac Firebird i Detroit för 2 999 USD.

    Det var tider det! Påverkas en internationalist som du positivt eller negativt av sjunkande dollarkurs?

    /Stefan

    ReplyDelete
  2. Ja, det låter som tider, det!

    Jag påverkas faktiskt nästan enbart positivt av dollarkursen. Jag har ju alla mina inkomster i svenska kronor och större delen av mina utgifter i amerikanska dollar. Så mitt liv blir betydligt enklare om det fortsätter i den här takten. Går kursen ner till 4:50 är det jag som köper ett pent house downtown Manhattan! ;-)

    Det var däremot inte roligt när kursen stod i 11 kronor och jag betalade in enorma belopp i kursavgift på Columbia University samt en hyresdeposition för sex månader....så jag ser nuvarande förhållanden mest som lite kompensation.

    ReplyDelete