17 November 2007

Cocooning vs äventyr

NEW YORK Medan jag har en riktig cocooning- och hemmafruperiod kuskar mina kolleger runt i Sydamerika, New Mexico och Pakistan. Måste erkänna att jag är riktigt avundsjuk.

Själv har jag inte kommit längre än till Williamsburg (first subway stop on the Brooklyn lines) på sistone, och har inga mer ambitiösa resplaner än till Queens på en småborgerlig söndagsutflykt imorgon, nämligen till Isamu Noguchis skulpturpark (som jag tänkt göra i fem år, hoppas nu det blir av).

Jag får komma ihåg att tänka på att året hittills åtminstone inkluderat så spännande saker som djungelpromenader och jeepfärder på potentiellt minerade vägar i jakt på naxalitiska gerillasoldater in the middle of nowhere i centrala Indien, besök i sydafrikanska ghetton, besök i ghananska slavfort, bevakning av sydmexikanska upplopp med tårgas i ögonen och en skön bilfärd på den amerikanska vischan – och att jag kanske behöver konsolidera min hemmatillvaro också.
Som min kloka kollega C brukar betona så förutsätter det ena ofta det andra (själv brukar hon kakla och renovera lägenheter för att balansera sin krigsrapportering).
Men nog vore det roligt med lite fler journalistiska äventyr framöver! Så här slött och slappt kan man ju inte ha det i längden.

Tyvärr kommer jag just nu inte på något särskilt som är extra underbevakat och samtidigt newsy, men jag funderar på att försöka få till två av följande resmål: Haiti, Angola, Etiopien och Polen.

Och så grubblar jag ständigt på om det kan tänkas finnas någon tidning som till äventyrs skulle vara intresserad av någon slags bevakning av den amerikanska valrörelsen.

/Gunilla

P S Jag kan inte låta bli att skryta om ett fint omdöme som statsvetaren Joakim Nilsson gett mig i en kommentar på Axess sajt. Inte för att jag vet riktigt vilka texter han syftar på, för jag skriver ju knappt några. Men låt mig citera honom – innan han kommer på att han måste ha tagit miste på person eller nå't (skriver jag med, jag vet, mycket falsk blygsamhet):
Gunilla tillhör en mycket liten skara av svenska journalister som kan analysera amerikansk politik. Hennes rapporter är, till skillnad från de flesta andra korrar, ofta mycket träffsäkra.

No comments:

Post a Comment