19 November 2007

Matnördigt: taffel och rökt vitlök

NEW YORK Missa inte matnördarnas nya, snygga samlingplats på nätet: Taffel, med favvisarna Lisa och Gitto samt kollektiva bloggen Kort om Gott.

Själv gjorde jag något riktigt matnördigt igår: köpte en fläta med franska, rökta vitlökar igår. Det gick bara inte att motstå! Finns på Whole Foods. 15 dollar. Som hittat.

Om någon matnörd som ser detta har ett eller annat lämpligt recept eller användningsområde blir jag glad för ett tips i kommentarfältet. (Whole Foods rekommenderade grytor, pastasåser och vitlöksbröd och lite annat.)

/Gunilla

3 comments:

  1. Jamen det är ju bara halvfärdigt. Det kommer att BLI snyggt. Hoppas du kan skriva ett gästinlägg från dina resor. Jag bjuder på en middag som tack. Ses!

    ReplyDelete
  2. Jag improviserar i min matlagning men skulle kunna tänka mig följande.

    Tillbaka till min minestrone. I den kan man tillsätta lite rökt fläsk/tärnad bacon. Bara lite för det ger mycket smak. Om man skippar det så kanske man får fram lite av samma effekt med rökt vitlök. Å då är den helvegetarisk igen.

    Just my 2 cents.

    /S

    ReplyDelete
  3. Stefan,

    Aha, rökt vitlök som vegetariskt substitut för bacon, vad smart! Det hade jag inte ens tänkt på.
    Om du kollar in Lisas blogg får du flera recept där just bacon kirrar biffen, t ex med långa...


    Lisa,
    Vore jättekul att skriva nå'n gång, en Lisamiddag slår nog de flesta frilansarvodena!
    (Gillar hur ni slog fast det där med att inte sätta i system med obetalda skribenter.)

    ReplyDelete