26 January 2008

Obama hoppas på röster även om han vore prickig

STOCKHOLM Vill inte låta bitter, men nog borde jag vara i Charleston eller Columbia, South Carolina, nu. Väldigt spännande är det, och jag har min egen valvaka härhemma!
Verkar ju som att Barack Obama (nja, jag menar väljarna) ser till att hålla spänningen vid liv till Superdupertisdagen den 5 februari – och då räknar jag med att i alla fall vara på plats i USA. I New York, antar jag. Dessförinnan ska jag möjligen klara av ett nedslag i Little Rock, Arkansas, för att skriva om den amerikanska presidentvalskampanjen ur ett matlagningsperspektiv. Det, ni!
Tyvärr tror jag inte att Mike Huckabees kampanj håller sig så länge som till nästa helg – men kanske. Isåfall kan jag besöka hans och Bill Clintons hemstad Hope.

Barack Obama gör allt för att tona ned den s k rasfrågan:

"If I came to you and I had polka dots but you were convinced that I was going to put more money in your pockets and help you pay for college and keep America safe, you'd say, 'OK, I wish he didn't have polka dots, but I'm still voting for him."'
Johan Ingerö skriver om demokraternas politiska historia i den amerikanska Södern. Mycket intressant! Men, utan att direkt ha varit i South Carolina, jag håller med kommentatorn Chall om att relationerna mellan vita och svarta knappast är så idylliska som Ingerö antyder.

/Gunilla

No comments:

Post a Comment