30 January 2008

Årets kock 2008

STOCKHOLM "Vi förstår inte vad du egentligen lever av?!" sade två rådgivare på min bank idag. Hm, det förstår ju inte jag heller alltid, men har man födgeni så har man.
Ikväll ordnade jag kvällens middag genom att krascha kalaset på Årets kock. I Stadshuset! Jag har varit i Stadshuset massvis av gånger, bland annat har jag guidat där – men att hamna på mingel i Gyllene salen och middag i Blå hallen har jag aldrig tidigare lyckats med. "Årets kock" är väl något av den svenska restaurangbranschens Oscars-gala, och jag tycker det var på tiden att se hur det funkade – men helt lyckad timing var det väl inte [plats här för att tjata om de eviga kvittona, packning och annat trist...].
Min idé var att bara ta en liten kvällspromenad och glida förbi evenemangets journalistbuffé en smula. Det visade sig dock att även vi journalister, tvärtemot vad som var sagt, var välkomna att delta i själva banketten, så plötsligt satt jag och mumsade goda rätter med så många tillbehör att jag inte ids skriva ner dem. Men ni kan ju läsa Gittos och Lisas IRL-rapportering på Taffel, t ex detta inlägg. Där avslöjas bland annat vem signaturen "Mandelmassenasse" är, om ni inte visste det.
Nå, det blev i alla fall en värdig vinnare: medialt begåvade Tom Sjöstedt är 2008 års kock. Honom kommer vi att få höra av en hel del under året!.
Bland de 900 gästerna märktes i övrigt: Maud Olofsson, Ulf Adelsohn, Lena Liljeroth Adelsohn, Camilla Thulin + Johan Rabaeus, Kristina Axén Olin, Marie Söderqvist, Magdalena Ribbing, Electrolux' Hans Fröberg – och hur många kockar som helst: Carl Jan Granqvist, Pontus Frithiof, Andreas Hedlund, Mathias Dahlgren...och allt vad de heter. Jag är inte särskilt insyltad i dessa kretsar och missade säkert massor av branschkändisar!

Uppdatering: Läs mer om tävlingen på Arlas Årets Kock-blogg.

/Gunilla

1 comment: