10 March 2008

Jag ska bli bättre på att visa vad jag gör

NEW YORK Jag fick häromdagen ett mail från en bloggläsare som undrade varför jag inte skriver tydligare var mina texter hamnar. Jag gissar att det var med anledning av detta inlägg, där jag var ganska hemlighetsfull om vart jag hade åkt eftersom det ska resultera i ett reportage.

Läsaren undrade om det är mina redaktörer som sagt att jag inte "får" avslöja vad jag jobbar med.
Det har nog hänt ett par gånger under bloggens liv (snart tre år!), att jag fått höra av beställande redaktörer som kikat på bloggen att jag borde mörka vad jag gör lite mer – men så var det inte i just detta fall. Snarare är det nog en allmän och ofta outtalad mediekultur, att man inte "ska" avslöja vad man sysslar med. Jag brukar ofta strunta i den och berättar gärna vad jag gör, men jobbar på att bli lite mer hemlighetsfull. För visst är det så att de unika idéerna är kärnan i affärsverksamheten – för medierna, men också för oss enskilda frilansar. Det är nog dumt att bjuda på dem. Det förekommer ju tyvärr att idéer snos.
Men man vill och bör heller inte sätta kollegor i sitsen att någon ska tro att de snott en idé, när de ju mycket väl kan ha kommit på den själva. (En annan variant är att någon redan funderat på att göra en viss grej, och kommer till skott först när de ser att någon annan tydligen håller på med den – och kan publicera sig i ett medium med kortare produktionstid. Därför antagligen bäst att mörka, även om jag ibland tänker att jag liksom mutar in ett ämne genom att berätta om det...)

Däremot borde jag bli bättre på att här i bloggen berätta om vilka texter som publiceras. Dilemmat för många frilansar är att ingen riktigt förstår vad vi gör, eftersom våra jobb ofta handlar i vitt skilda medier. Ingen får helhetsbilden. Därför är bloggar, egna textarkiv och hemsidor suveräna sätt att samla allt på ett ställe. Och det har jag varit dålig på, trots högt ställda ambitioner – såväl hemsida som textarkiv är sorgligt ouppdaterade. (Hemsidan är en av de saker jag ska prioritera att bekosta driften av när jag kommer på grön kvist. Den ligger nu här, och kommer att hamna på min egen domän när jag anser den vara någorlunda klar.)

Men nu har jag i alla fall lagt in min allra senast publicerade text i arkivet... Den handlar om UD och de svenska diplomaternas förändrade vilkor och finns här. Ni kan också läsa den i magasinet NEO, som lär finnas i tidningsbutikerna idag.

Jag har också texter på gång i kommande nummer av Civilekonomen, Handelshögskolans alumni-tidning SSE Today, Vi, Gourmet och i nyhetsbrevet Veckans Eko från Ekolådan. Men jag tror inte de är ute ännu. Ska verkligen skärpa mig och visa er bättre vad jag skriver för saker. Det är inte enbart blogginlägg...

/Gunilla

No comments:

Post a Comment