Magasinet New York: John Heilemann and Joe Trippi Discuss the Democratic Primary Race Over Instant Messenger
Joe Trippi blev känd som den som utformade Howard Deans Internetbaserade kampanjstrategi 2003/2004 (hm, det blev ju förresten inte så mycket 2004) (alltså inte 2000, som det står i artikeln). I denna omgång var han kampanjrådgivare åt John Edwards; notera hur kommentatorerna nu antyder att han hejar på Hillary (vilket jag inte är övertygad om alls).
Trippi tror inte på att det blir någon slags kompromiss som resulterar i att Al Gore eller så "får" nomineringen. Men han säger att det finns en avlägsen möjlighet att någon tredje kandidat dyker upp "if this gets really ugly and Clinton takes a meat ax to Obama".
Köttyxa! Det har verkligen blivit en ful kampanj nu, när någon ens kommer att tänka på att ta till sådana ord. Men Trippis råd till Barack Obama är att inte gå i fällan och börja kampanja lika fult som grisarna i gyttjan.
Sannolikheten att demokraterna kommer fram till sin kandidat före konventet i augusti: noll, enligt Trippi. Undantaget är överraskande utgångar av valen, till exempel om Barack Obama tar hem Pennsylvanias primärval tydligt den 22 april.
Om hur Barack Obamas kampanj tillämpar gräsrotskampanjmetoderna för insamling som Joe Trippi började med 2003:
The Dean campaign, when I think of it now, it seems to me we were the Wright brothers proving you could design something no one had seen before and that you could actually fly in politics coming from the bottom up and using new ways to communicate. Four years later, win or lose, the Obama campaign is landing a man on the moon.Men läs hela artikeln, vetja.
/Gunilla
No comments:
Post a Comment