04 June 2008

Eftervalssnack

NEW YORK Jag har inte så mycket att tillägga till de mängder som sagts och spekulerats om att tvekampen i det demokratiska partiet äntligen är över på riktigt – utom att jag faktiskt inte kan minnas när det senast kändes som att Hillary Clinton var "oundviklig". Det måste definitivt ha varit 2007, möjligen någon gång i september eller oktober. Inte för ett par månader sedan, som man kan få intrycket av här och var.

Sedan minns jag i och för sig att en och annan politruk (s) påstod motsatsen. Exempelvis Urban Ahlin som jag intervjuade i Stockholm i januari, bestämt hävdade att "tro mig, Clinton tar hem detta i slutändan", som om han hade någon slags gudomlig insider-information om vad som dolde sig i de amerikanska väljarnas innersta. Men det var ju helt klart önsketänkande från hans sida. Eller helt enkelt en felbedömning. Måste säga att en bonus med Obamas vinst är att Ahlin fick fel (säger jag av ren skadeglädje över att han hade så fel i ett så självsäkert uttalande, även om jag inte har något emot Ahlin annars).

Till alla som nu spekulerar kring Hillary Clinton som vicepresidentkandidat – en av flera anledningar till att det inte skulle funka, och som jag inte skrivit tidigare vad jag kan minnas, är att "dynastiargumentet" som många haft mot att stödja henne som president ju blir ännu starkare isåfall. Isåfall finns det ju en risk/chans att behöva dra med Clinton inte bara i åtta år till, utan teoretiskt sett i sexton år till. Det kan nog få en och annan att inte rösta på Obama, om hon står på valsedeln (eller "biljetten" som det stod i en anglicistisk text jag läste idag).

Här är en person till som liksom jag håller på Sarah Palin som John McCains vicepresidentkandidat.

Under eftermiddagen håller Carl Bildt ett slags linjetal i Washington om förestående kursförändringar i "det trans-atlantiska samarbetet" – med inriktningar på klimatförändringar och annat som liksom är mer John McCain och Barack Obama än George Bush.

Hej så länge,
Gunilla
som har en massa deadlines och dessutom riktigt jobbigt och tidsödande Internetstrul

2 comments:

  1. Jag hade grovt fel. Det tog mycket mer än de 14 dagarna innan hon backade ur. Egentligen backade hon inte ur överhuvudtaget. Hon körde till det bittra slutet och blev i praktiken utkastad. Envis dam.

    Så jag hade fel. Hon backade inte ur före den 25 maj eller vad det nu var jag sa för datum.

    /Stefan

    ReplyDelete
  2. Ja, det blev ju som jag nog skrivit, att hon avvaktade samtliga primärval – men inte kör på längre än så.

    ReplyDelete