18 July 2008

Integritet vs allmänintresse

NEW YORK Häromdagen skrev jag om hur jag tycker att man får ökad trovärdighet som FRA-lags- och övervaknings-kritiker om man själv månar om människors integritet, inom rimliga gränser.

Nog är det anmärkningsvärt att FRA-lagens flitigaste och mest initierade kritiker lägger ut inte bara namn och organisationstillhörighet, utan även person- och passnummer, på de 103 svenskar som granskats av FRA, på sina bloggar.
Listan – som tydligen finns på en rad redaktioner såsom SR Ekot och Rapport – har offentliggjorts av Henrik Alexandersson, och sprids nu på diverse bloggar. Med personnummer och allt. I ett "gammelmedium" hade de uppgifterna definitivt varit mörkade.

Samtidigt – visst har detta (vilken typ av personuppgifter som FRA samlat in) ett klockrent, och extremt stort, allmänintresse. Och kanske är det som en kommentator hos HAX skriver:
"Klockrent att lägga ut namn och personnummer. Först när folk hittar sina egna namn kommer de fatta att FRA spanar även på dem med rent mjöl i påsen."
Uppdatering: HAX förklarar själv sitt publiceringsbeslut här. Utdrag:
"...eftersom informationen ändå är lätt tillgänglig för alla ställde jag detta mot värdet i att kunna presentera den autentiska listan helt utan förändringar. Om jag hade maskat bort något skulle folk bara ha frågat sig vad jag tagit bort. Då blev det ett lätt beslut.
Det finns dessutom ett värde i att kunna bevisa att FRA:s spaning bedrivs nyckfullt mot helt vanliga, verkliga människor."
/Gunilla

1 comment:

  1. Ytterst vettig synpunkt; publicering av pass/personnummer har jag svårt att se som försvarbar (eftersom det kan ge väldigt enkel tillgång till mycket annan information). Däremot skulle jag säga att namnen är ganska rimliga att publicera, kanske också med info om vad de sysslar med för att illustrera problemen med FRAs informationsinsamling.

    ReplyDelete