18 July 2008

New York är hett

NEW YORK Jag har inte fått mycket gjort de senaste veckorna, av allt jag hade tänkt. Först idag kom jag på att det inte bara beror på sommarlättja och undermålig arbetsmoral, utan på vädret. Min hjärna har helt enkelt smultit lite. Det enda jag orkar göra är att slött surfa runt på Internet och göra i ordning kylda drycker.

Det är faktiskt rätt varmt här nu, om inte så där vedervärdigt hett som i början av juni, men för varmt för att man (jag) ska orka göra något vettigt alls.

Men eftersom jag snart lämnar staden, och eftersom jag ska ha gäster i lägenheten under min frånvaro, måste jag få massvis av saker gjorda i helgen: en miljon Ikeaprylar och -möbler ska monteras (jag har redan gått bet på vissa saker), tusentals kvitton ska sorteras och sättas in i pärmar, badrum och kök ska göras rent, kläder ska strykas, golv ska skuras, växter ska tas om hand, arkiv ska gås igenom, telefonsamtal ska ringas, hår ska klippas, fötter ska vårdas, shoppingbeställningar ska verkställas, vänner jag inte sett på länge ska träffas och brunchas med – och så vidare, och så vidare.

Trots att hettan gör att jag helst skulle vilja ligga i ett badkar med isbitar. Och jag som bara hade tänkt glida omkring mina sista dagar här, och göra en och annan utflykt. Det vore också roligt att hinna med att köpa några små presenter till mina syskonbarn (ingen annan får längre några...).

Nu är klockan 21 och det är ändå trettiotvå grader varmt där jag sitter, under träden i Bryant Park. Synd att jag är för snål och mån om låga elräkningar för att ha vare sig luftkonditionering eller fläktarna på därhemma...

Men det går ändå inte att komma ifrån: New York är härligt på sommaren!

/Gunilla

1 comment:

  1. Oj. Jag får lite dåligt samvete för att jag har lagt en shoppingsbeställning, men du får lägst-prioritera den, så du hinner med allt annat.

    ReplyDelete